گردشگری و توریسم

گام شیراز به سمت میزبانی اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی

اجلاس دوسالانه اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی هر دوره در یک کشور برگزار می‌شود که شانزدهمین دوره آن امسال هفتم تا نهم سپتامبر 2018 برابر با 16 الی 18 شهریورماه 97 در شهر بورسای کشور ترکیه برگزار خواهد شد.
اتحادیه شهرهای تاریخی جهان از سال 1987 میلادی با اهدافی نظیر گسترش صلح پایدار جهانی،حفاظت از میراث فرهنگی و کهن شهرهای تاریخی و رونق صنعت گردشگری شهرهای عضو این اتحادیه آغاز به کار کرد و در حال حاضر 116 عضو دارد و دبیرخانه دائمی آن در شهر کیوتوی کشور ژاپن قرار دارد.
شهردار شیراز نیز صبح پنجشنبه 15 شهریور 97 برای حضور در شانزدهمین اجلاس جهانی اتحادیه شهرهای تاریخی، عازم شهر بورسای کشور ترکیه شد.
حیدر اسکندرپور به عنوان شهردار یکی از شهرهای عضو ضمن حضور در این اجلاس به ارائه سخنرانی با موضوع نقش دولت های محلی در حفظ تنوع و هویت فرهنگی خواهد پرداخت.
شیراز کاندیدای عضویت در هیأت مدیره این اتحادیه و همچنین کاندیدای میزبانی هفدهمین اجلاس اتحادیه شهرهای تاریخی شده است که در سال 2020 برگزار خواهد شد.
علاوه بر شیراز، هفت شهر دیگر جهان از جمله کازان روسیه، بلرت استرالیا، اودسا اوکراین، چنگدو چین، تاینان تایوان، الخلیل فلسطین و یزد ایران کاندیدای میزبانی هفدهمین اجلاس هستند که انتخاب محل برگزاری بر اساس رأی اعضای هیأت مدیره صورت می گیرد.
براساس گفت و گوی شهردار شیراز با خبرنگاران قبل از انجام این سفر، شهرداری شیراز بر آن است تا با استفاده بهینه از حضور در این برنامه علاوه بر شناساندن جاذبه ها و فرهنگ شیراز، در حاشیه این اجلاس مذاکرات و رایزنی هایی نیز با شهرهای تاریخی جهان داشته باشد که به توسعه صنعت توریسم و رشد اقتصادی این شهر بینجامد.

** تاریخی بودن شرط اصلی عضویت اتحادیه جهانی
مدیر کل ارتباطات و امور بین ‌الملل شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه شیراز ،یزد، اصفهان و کاشان عضو اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی جهان هستند، گفت: برای عضویت در این اتحادیه قدمت کهن و تاریخی یکی از اصول اصلی است.
محمد جواد کشاورزی افزود: شیراز یکی از کاندیداهای میزبانی این اجلاس دوره ‌ای در سال 2020 است که جز این شهر یزد یکی دیگر از شهرهای کشورمان نیز نامزد این میزبانی است که تمام سعی خود را به کار می بریم تا این میزبانی نصیب شیراز شود هر چند که در این مسیر رقیب جدی نظیر شهر کازان روسیه نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: میزبانی این اجلاس فرصتی ایده آل است که می توان از آن در زمینه ارتقای سطح تعاملات دیپلماتیک و معرفی شیراز به جهان بهره برد تا منجر به توسعه صنعت گردشگری و در نتیجه رونق اقتصادی این منطقه شود.
مدیر کل ارتباطات و امور بین ‌الملل شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به جاذبه های طبیعی ،مذهبی و تاریخی شیراز، صنعت گردشگری بهترین راه حل برون رفت از شرایط اقتصادی کنونی و تولید اشتغال است.

** فرصتی برای شناساندن بیشتر شیراز
عضو شورای شهر شیراز در گفت و گو با ایرنا ضمن مهم دانستن عضویت و حضور شیراز در بین اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی گفت: شهر شیراز به لحاظ داشتن پیشینه تاریخی و میراث فرهنگی و باستانی غنی از دیرباز در دنیا شناخته شده است.
لیلا دودمان افزود: عضویت شیراز در این اتحادیه که موجبات حضور شهردار این شهر را در اجلاس دوره ای شانزدهم فراهم کرده فرصتی بسیار مناسب است تا صنعت گردشگری شیراز و استان فارس رونق پیدا کند.
وی برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی را یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری دانست که تاکنون از آن در شیراز کمتر بهره برده شده و ادامه داد: گردشگری رویداد محور یکی از اهداف تیم مدیریتی جدید شهرداری و شورای پنجم شهر شیراز است که در قالب آن می توان توسعه این صنعت را در این شهر به نظاره نشست.
وی گفت:پس مهم است که رویدادهای گردشگری ملی و بین المللی در حوزه های مختلف نظیر فرهنگی و هنری،تاریخی، علمی و پژوهشی تعریف شود و با میزبانی می توان چنین رویدادهایی در صنعت گردشگری این خطه را توسعه داد.
عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: ارتباط مدیران شهری شهرهای بزرگ جهان و خصوصا شهرهایی که جاذبه های گردشگری و میراثی غنی نیز دارند می تواند به توسعه زیرساخت ها و رونق گردشگری این شهرها کمک کند.
دودمان گفت: در عصر کنونی روابط بین المللی شهرهای جهان با یکدیگر می تواند به توسعه مراودات بین المللی کشورها و در نتیجه ایجاد صلح پایدار جهانی کمک کند.
وی با ابراز امیدواری برای اعطای میزبانی دور بعدی این اجلاس به شیراز عنوان کرد: سفر مدیران شهرهای تاریخی جهان به شیراز به تنهایی دستاورد بسیار بزرگی بشمار می رود زیرا هرکدام از این افراد، مدیریت شهری را در بخشی از دنیا به دست دارند و با دستیابی به این هدف آنها سفیر گردشگری شیراز در شهرشان به حساب می آیند و در نتیجه آن گردشگری این منطقه رونق خواهد یافت و در پی آن نیز بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایجاد می شود.
شهر کیوتو که دبیرخانه دائمی اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی در آن قرار دارد در مرکز جزیره هانشو ژاپن واقع شده که حدود یک و نیم میلون نفر جمعیت دارد و به پایتخت باستانی کشور ژاپن با سابقه ای بیش از هزار سال معروف است.
شهر کیوتو بنیانگذار اتحادیه شهرهای تاریخی جهان است و شیراز نیز بعنوان یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان از سال 93 به عضویت این اتحادیه درآمده است.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876

انتهای پیام /*


فرهنگي


اتحاديه جهاني شهرهاي تاريخي


شيراز


ميراث تاريخي فارس