گردشگری و توریسم

6 اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار منقول ثبت شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، علی اکبر وحدتی اظهار داشت: با بررسی و تایید کارشناسان میراث ‌فرهنگی این آثار در این کمیته به ثبت رسید.
وی افزود: آثار ثبت شده شامل سبوی سفالین، آیینه مفرغی، جام پایه دار سفالین و سه سنجاق لباس مفرغی ویژه حاصل از کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی چلو سنخواست است.
وی اظهار داشت: بر اساس بررسی های علمی صورت گرفته با قدمت اواخر هزاره سوم تا اوایل هزاره دوم قبل از میلاد تاریخ گذاری شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در نخستین کمیته ثبت آثار ملی منقول در اواخر سال گذشته نیز تعداد هشت شی ارزشمند تاریخی استان به ثبت رسید که با تایید و ثبت موارد اخیر تعداد آثار منقول ثبت شده استان در فهرست آثار منقول به 14 شی رسید.
محوطه باستانی چلو یا همان شهر سوخته با قدمتی حدود 6 هزار سال در چند کیلومتری سنخواست قرار دارد، گفته شده کشاورزان سنخواست حین کار بر روی زمین های خود این منطقه را برای اولین بار کشف کرده اند که بلافاصله مورد توجه مسئولان قرار گرفته و عمیلات جستجو در این منطقه آغاز شده و تاکنون بقایای اسکلت انسان، تکه های کوزه و سفال و بقایای ظروف شکسته سفالی در اینجا کشف شده است، تحقیقات در این منطقه در فرصت های آتی همچنان ادامه خواهد داشت.
فصل اول کاوش باستان‌شناسی در محوطه تپه باستانی چلو با همکاری هیات ایتالیایی و با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.
این محوطه یک استقرارگاه باستانی وسیع در حوالی شهر سنخواست است که نشانه‌های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن (هزاره چهارم تا اول پیش از میلاد) در آن برجای مانده است.
این محوطه با گستره حدود 60 هکتار در زمره بزرگ‌ترین استقرارگاه های پیش از تاریخ شمال شرق کشور است که ایجاد شش کارگاه کاوش و 28 گمانه تعیین حریم در بخش‌های محوطه نتایج ارزشمندی را به بار آورد.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اثر منقول


خراسان شمالی