گردشگری و توریسم

گِل فِشان کنارک درمان کننده بیماریها

به گزارش ایرنا بررسی های کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد که در محدوده شهرستان های چابهار و کنارک حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود 90 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندر صیادی «تنگ» که در اصطلاح محلی به آن «تنک» نیز گفته می شود و 30 کیلومتری روستای کهیر واقع شده است.
گِل فِشان روستای تنگ از توابع شهرستان ساحلی کنارک در سواحل مکران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی کودکان است.
گردشگران داخلی و خارجی پس از بازدید، تفریح و حمام گِل با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند و لحظاتی خوش را برای خود رقم می زنند.
فعالیت ناگهانی گل فشان در طول سال در نوع خود بی نظیر است و پرتاب گل همراه با غرش مهیب و بوی خاک و بخار و جاری شدن گل مانند چشمه آب گرم از مهمترین شاخصه های این اثر طبیعی است که سبب شگفتی مردم، مسافران و بازدید کنندگان می شود.
برخی معتقدند گل‌ فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌های آتش‌ فشانی است، اما اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.
مهدی بلوچی یکی از اهالی روستای تنک کنارک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گردشگران و افراد محلی از دیرباز از گل این گل فشان برای بیماری های پوستی و به ویژه کمردرد استفاده می کنند.
کمال میرزایی یکی از شهروندان کنارک نیز گفت: بارها گردشگران و مردم روستاهای اطراف از گل این پدیده برای درمان دردهای مفصلی و ساخت اشیا بازی کودکان و خردسالان استفاده می کنند.
یکی از گردشگران بازدید کننده از این گل فشان گفت: پدیده گل فشان بسیار زیبا و دیدنی و آنگونه که افراد محلی می گویند گل آن دارای خواص درمانی است اما متاسفانه تاکنون اطلاع رسانی لازم در سطح ملی و جهانی انجام نشده است.
سعید سعادتمند افزود: یکی دیگر از عمده مشکلات این اثر طبیعی نبود زیرساختهای لازم مانند جاده مناسب، تابلوهای راهنما، مرکز ارائه خدمات از جمله آب و غذا، سایه بان و حمام یا حداقل حوضچه آب برای افرادی که از داخل گل فشان خارج می شوند، است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک گفت: گل فشان کنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان واقع شده و به ناپَگ (ناف زمین) موسوم است.
عبدالحمید بلوچزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سواحل مکران علاوه بر گل فشان ها، جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب و به یادماندنی است.
وی گفت: منشا تشکیل گل‌ فشان‌ها در سواحل همجوار دریای عمان، فشار حاصله از حرکت صفحه اقیانوسی دریای عمان است.
وی ادامه داد: به دلیل وجود مواد معدنی و آلی در گل حاصل از گل فشان کنارک برای بهبود و درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی موثر و مفید است.
وی با بیان اینکه گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: گل حاصل از گل فشان حالت چسبندگی دارد و زود صفت می شود بر این اساس خیلی ها از آن برای تهیه کوزه، سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه گل فشان بر اثر عوامل مهم مورفولوژیکی به وجود آمده و بیانگر فعالیت های تکنونیکی منطقه است، اظهار داشت: گل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
وی تصریح کرد: گل ‌فشان یکی از عوارض زمین‌ شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و بطور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن رویهم، کم ‌کم مخروطهای کوچک و بزرگی را تشکیل می‌ دهند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار و کنارک گفت: گِل فِشان پدیده ای طبیعی است که طی آن گل ولای از زیر زمین به شکل چشمه وار به سطح زمین می رسد و شکل ماهوری بخود می گیرد.
بلوچزاده ادامه داد: گل فشان یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و بطور مداوم گل سردی ازآن به خارج پرتاب و روان شده فشارهای زمین ساختی باعث پیدایش گل فشانها شده اند.
وی افزود: این گل فشانها دارای روانه های گلی سرد هستند.
به گزارش ایرنا شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک در همجواری آب های اقیانوسی و به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران بیش از 420 جاذبه کم نظیر طبیعی، گردشگری و تاریخی دارند که برای هر گردشگر داخلی و خارجی جذاب و دیدنی هستند.
3043 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگی


میرا فرهنگی


گردشگری


گل فشان تنگ