گردشگری و توریسم

منطقه آزاد کیش و اکو تفاهمنامه همکاری امضا کردند

به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه با هدف تقویت جایگاه گردشگری جزیره کیش در سطوح ملی و بین المللی، روز دوشنبه در آیینی با حضور محمد ابراهیم انصاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و مهدی مظاهری رئیس مؤسسه فرهنگی اکو منعقد رسید.
در این مراسم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از حضور دکتر مظاهری در سمت ریاست موسسه فرهنگی اکو به عنوان فرصتی ارزشمند جهت توسعه همکاری های منطقه ای و بهره گیری از ظرفیت های اکو بویژه در حوزه های فرهنگی و هنری یاد کرد.
وی با اشاره به راهبردها و سیاستگذاری های سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه و تقویت حوزه فرهنگی و گردشگری؛ تغییر مقصد گردشگران ایرانی از کشورهای خارجی به کیش را از جمله اهداف و سیاستگذاری های این سازمان ذکر کرد.
انصاری لاری، برگزاری هفته های مشترک فرهنگی بین کیش و کشورهای عضو اکو و تقویمی کردن این برنامه ها را زمینه ساز معرفی جاذبه های گردشگری کیش به مردم کشورهای عضو اکو عنوان کرد و افزود: با مطالعه لازم می توان مناطق آزاد فعال در کشورهای عضو اکو را شناسایی و مراودات و تعاملات فرهنگی، گردشگری و اقتصادی بین کیش و آن مناطق ایجاد کرد.
وی از برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد برای رقابت با برندهای گردشگری منطقه خبر داد و تشریح کرد: ایجاد خط پروازی مستقیم بین کیش و پایتخت کشورهای عضو اکو با بهره گیری از ظرفیت شرکت هواپیمایی کیش به عنوان دستور کار مشترک کیش و اکو، تشکیل کار گروه مشترک ویژه برای برنامه ریزی و جذب گردشگر از کشورهای عضو اکو و همکاری موسسه فرهنگی اکو در برگزاری جشنواره پیامبر مهربانی در هفته وحدت از موضوعاتی است که می تواند زمینه ساز توسعه تعاملات بین کیش و کشورهای عضو اکو باشد.
برگزاری اجلاس مشترک وزرای فرهنگ کشورهای عضو اکو و بهره گیری از ظرفیت های مشترک کیش و اکو در بخش های مختلف علمی، فرهنگی و گردشگری از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در دیدار با دکتر مظاهری بود.
رییس موسسه فرهنگی اکو نیز در این نشست با بیان اینکه اتحادیه فرهنگی اکو از حیث جمعیت و جغرافیا، دومین اتحادیه سازمان ملل است، گفت: دیپلماسی فرهنگی بی تردید مکمل دیپلماسی سیاسی است و از این جهت که 96 درصد مردم کشورهای عضو اکو مسلمان هستند و زبان رسمی بسیاری از این کشورها فارسی است ، این قرابت و همگونی در زبان و دین رسمی، زمینه ساز تعاملات ارزشمند بین ایران و کشورهای عضو اکو است.
مظاهری افزود: در این میان جزیره کیش با ظرفیت های غنی طبیعی و گردشگری یکی از بهترین فرصت ها برای تقویت این روابط است و موسسه فرهنگی اکو در قالب این تفاهمنامه آماده هرگونه همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش برای بهره گیری بهتر از ظرفیت های فرهنگی وگردشگری این جزیره است.
افزایش آگاهی نهادها، شرکت ها و موسسات فعال در منطقه آزاد کیش نسبت به میراث مشترک فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه و ضرورت حفظ آن، شناساندن ظرفیت های گردشگری و فرهنگی منطقه آزاد کیش به کشورهای حوزه اکو به عنوان مقصد برتر گردشگری، تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی، فناوری و پژوهشی میان دانشگاههای مستقر در کیش و دانشگاه های کشورهای حوزه اکو از محورهای این تفاهمنامه است .
همچنین تاسیس دفتر همکاری، برگزاری کنفرانس ها و سمینارها، جشنواره ها، همایش ها و نمایشگاه ها، شناسایی و ایجاد شبکه ارتباطی بین موسسات فرهنگی و پژوهشی کیش با کشورهای حوزه اکو، مشارکت دو سویه در توزیع و نشر محصولات فرهنگی و هنری، تشکیل گروه های هنری چند ملیتی، تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی در حوزه گردشگری و تعامل دو طرفه برای اجرای هنرمندان کیش و کشورهای عضو اکو که در این مراسم مورد توافق و تفاهم گرفت و به امضای انصاری لاری و مظاهری رسید.
سازمان همکاری های اقتصادی (ECO)، یک سازمان منطقه ای است که در سال 1985 توسط ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد.
در سال 1992 سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به آن اضافه شد.
پس از تبدیل شدن سازمان RCD به سازمانECO و افزایش تعداد کشورهای عضو به 10 کشور، این سازمان به عنوان یک سازمان منطقه ای نقش ویژه پیدا کرد زیرا کشورهای عضو این سازمان کشورهایی دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از استراتژیک ترین مناطق جهان واقع شده اند.
این وجوه مشترک ضرورت تاسیس بخش فرهنگی اکو را مورد تاکید قرار داد و سرانجام با امضای اساسنامه آن، در سومین اجلاس سالانه اکو که در 15-14 مارچ 1995 در اسلام آباد پاکستان برگزار شد با رویکرد « تحکیم قرابت های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت های کشورهای عضو از طریق روش های اجتماعی و فرهنگی بصورت نظری و عملی» محقق شد.
تشویق و ترویج همکاری های نزدیک تر میان مردم منطقه بطور کلی و میان رسانه های گروهی، اندیشمندان و هنرمندان بطور خاص، انجام پژوهش هایی در زمینه میراث فرهنگی مشترک کشورهای منطقه،انتشار نتایج مطالعات و پژوهش ها در قالب کتاب، رساله و نشریات ادواری به زبان انگلیسی و دیگر زبان های منطقه، انتشار آثار برگزیده نویسندگان برجسته معاصر، نقاشان، عکاسان کشورهای عضو و فراهم کردن تمهیدات لازم برای آموزش زبان های منطقه از جمله مهمترین اهداف مؤسسه فرهنگی اکو است.
شبد*1339*9122

انتهای پیام /*


فرهنگي


همكار فرهنگي


كيش


اكو