گردشگری و توریسم

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل از موزه سنندج بازدید کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریو دونستکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران امروز دوشنبه همراه با رئیس موزه سنندج، کارشناسان میراث فرهنگی و رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر سنندج از موزه این شهر که آثاری از چهار دوره تاریخی شامل دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و معاصر را در خود جای داده بازدید کرد.
دونستکو در بازدید از موزه سنندج گفت: آثار موجود در موزه بسیار شگفت انگیز است و هر کدام توضیحات ویژه و خاص خود را دارد.
وی اضافه کرد: بازدید کننده از موزه بدون توضیحات کارشناسان نیز می تواند از آثار موجود به عمق موضوع و اهمیت آثار پی ببرد.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با اشاره به تلاش برای محافظت و مراقبت از این آثار افزود: این تلاش قابل تحسین و نشان دهنده علاقه به فرهنگ و تمدن است.
اشیا و ابزار های سنگی با قدمت 20 هزار سال از آثار پیش از تاریخ این موزه بوده که از اولین نمونه های ابزار های دست ساخته بشری به شمار می رود که از منطقه سروآباد بدست آمده است.
اسکلت های مربوط به هزاره اول که در شهرک زاگرس سنندج به طور اتفاقی کشف شده در بخش تاریخی این موزه به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک یک قبرتاریخی همراه با اشیای تدفینی آن را تماشا کنند.
یکی از بزرگترین، پرکارترین و زیباترین اروسی های دنیا در موزه سنندج وجود دارد. موزه سنندج در مرکز شهر گردشگر پذیر سنندج و در خیابان امام خمینی (ره) کوی حبیبی این شهر واقع شده، و در مجاورت آن بناهای همچون خانه کرد، مسجد جامع و خانه مجتهدی قرار دارد.
ساختمان موزه در اصل بخش بیرونی عمارت ملالطف الله شیخ السلام بوده، که این عمارت از عمارت های باشکوه واعیانی شهر سنندج بوده و زمان ساخت بنا به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد و از سال 1354به طور رسمی به عنوان موزه سنندج شروع به کار کرده است.
نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران امروز دوشنبه با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در گالری سوره سنندج گشایش می یابد.
در این نمایشگاه 66 قطعه عکس از اسناد مهمی به نمایش گذاشته می شود که هر یک می تواند برای پژوهشگران ایرانی علاقه مند به علوم سیاسی، روابط و حقوق بین الملل سودمند باشد.
مجموعه عکس ها و اسنادی که برای این نمایشگاه انتخاب شده مربوط به آرشیو مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.
در این نمایشگاه عکس هایی از حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی هنگام تاسیس این سازمان جهانی، سفر هفت دبیرکل‌ سازمان ملل متحد به ایران و گزیده‌ای از طرح‌های به اجرا در آمده این سازمان در ایران به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه عکس اسناد تاریخی و عکس های همکاری های سازمان ملل متحد و ایران به مدت پنج روز تا 17 شهریور از ساعت 10 تا 12 و 17 تا 20 آماده بازدید علاقه مندان است.
سازمان ملل متحد سال 1945 میلادی تاسیس و جایگزین جامعه ملل شد، این سازمان توسط 51 کشور تاسیس و سال 2011 میلادی، 193 کشور عضو داشت، اعضای آن تقریبا شامل همه کشورهای مستقلی است که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده ‌اند.
شورای امنیت قوی‌ ترین نهاد سازمان ملل، پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند.
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و مؤسسه های وابسته، هر سال با تشکیل نشست های منظم در مورد امور بین‌المللی و امور اجرایی مربوط به آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
ایران به‌ عنوان یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد در میان نخستین کشورهایی بود که مرکز اطلاعات سازمان ملل در آن تاسیس و فعالیت‌هایش چند ماه بعد، در ماه مه 1950 آغاز شد.
این فعالیت ها در سال 1980 به حالت تعلیق درآمد، سپس در 1991 دو باره آغاز شد و از سال 1994 به گونه‌ای کامل فعال شد.
7348/3034/6108

انتهای پیام /*


فرهنگي


سازمان ملل متحد


نمايشگاه عكس


موزه سنندج