گردشگری و توریسم

تعداد گردشگران خارجی در ایران 38 درصد افزایش یافت

علی اصغر مونسان روز یکشنبه در شورای اداری شهرستان فیروزه افزود: پارسال پنج میلیون و یکصد هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشترین آنها از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و عربستان بودند.
وی اظهار داشت: بیش از یک هزار و 900 طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور با اعتبار 430 هزار میلیارد ریال در دست اجراست که تا پایان دولت تدبیر و امید یک هزار و 250 طرح به اتمام می رسد.
وی گفت: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری 2 و نیم برابر سریعتر از سایر بخش هاست و توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری باعث تحرک روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می شود.
معاون رئیس جمهوری افزود: سال گذشته 281 میلیون دلار صادرات غیر از فرش و زیور آلات و 250 میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع دستی به خارج از کشور داشته ایم و بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان صنایع دستی نیز در داخل کشور فروخته شده است.
وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، صنعت گردشگری می تواند جایگاه خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد و در بودجه امسال نیز این صنعت از اولویت برخوردار است.
وی گفت: ژئو توریسم در استان خراسان رضوی با وجود معدن فیروزه در شهرستان فیروزه این استان آغاز می شود و در این شهرستان به هر میزان اعتبارات استانی اختصاص یابد به همان میزان از اعتبارات ملی برخوردار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شهرستان فیروزه در حاشیه شاهراه اصلی ابریشم قرار دارد و زیستگاههایی مربوط به دوران پیش از تاریخ در آن وجود دارد.
ابوالفضل مکرمی فرافزود: در بخش صنایع دستی 600 کارگاه و یک هزار و 200 هنرجو در این شهرستان وجود دارد و بومگردی در این منطقه از قابلیت بسیار برخوردار است که 2 مجوز در این بخش صادر شده است.
وی اظهار داشت: سالانه 40 تن سنگ فیروزه از معدن این شهرستان استخراج می شود که از این میزان 12 تن فرآوری می گردد و ثبت شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در حوزه فیروزه در دستور کار قرار دارد.
فرماندار شهرستان فیروزه نیز گفت: در دولت تدبیر و امید اعتبارات مرمت ابنیه تاریخی این شهرستان افزایش یافته و در این زمینه 37 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبارات استانی و 14 میلیارد ریال اعتبارات ملی به این شهرستان اختصاص یافته است.
ابوالفضل حکیم پور با بیان اینکه اعتبارات شهرستان در این بخش کفاف مرمت کاروانسرای شوریاب را نمی کند افزود: نرخ بیکاری در این شهرستان 12 درصد و تعداد جمعیت بیکار یکهزار و 243 نفر است که با سرمایه گذاری در بخش گردشگری شاهد کاهش بیکاری در این شهرستان خواهیم بود.
وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهوری به استان خراسان رضوی 190 میلیارد ریال و در سه سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد ریال به شهرستان فیروزه اختصاص یافته است.
وی گفت: در حوزه گردشگری امکان سرمایه گذاری در حوزه سنگ فیروزه وجود دارد و احداث موزه تخصصی فیروزه در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
شهرستان 42 هزار نفری فیروزه در 152 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


شهرستان فیروزه


گردشگران خارجی