گردشگری و توریسم

محوطه استقراری ایلام میانه در لرستان از نابودی نجات یافت

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمزه قبادی زاده، شخم سالیانه سطح محوطه «کنی جونی» کوهدشت به منظور کشاورزی و حفریات غیر مجاز را سبب تخریب های شدید در سطح محوطه اعلام کرد.
او افزود: ضرورت ارائه ضوابط حفاظتی به منظور پیشگیری از صدمات بیشتر سبب شد که برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان قرار گیرد.
این دانشجوی دکترای باستان شناسی گرایش دوره تاریخی دانشگاه تهران اظهار داشت: کار گمانه زنی در این محوطه با حفر 30 گمانه به پایان رسید و منجر به تعیین و پیشنهاد حدود معینی به عنوان عرصه حقیقی و حریم حفاظتی محوطه شد.
قبادی زاده، از جمله مهمترین یافته های فرهنگی که در این پژوهش به دست آمده را سفال و چند قطعه آجر شکسته ساده نوشته دار اعلام کرد و گفت: مطالعه سفال ها و همچنین تکه آجرهای کتیبه دار نشان می دهد که محوطه استقراری از دوره ایلام میانه بوده است.
سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: مطالعه آجرهای کتیبه دار کشف شده در این محوطه می تواند در آینده پاسخگوی بسیاری از پرسش های محققین درمورد مطالعات مربوط به دوره ایلام و بخصوص حضور ایلامیان در زاگرس مرکزی و استان لرستان باشد.
او با بیان اینکه با تعیین عرصه و حریم محوطه کنی جونی انتظار می رود که از تخریب هر چه بیشتر محوطه جلوگیری شود تصریح کرد: تخریب های ناشی از کشاورزی بی رویه در سطح محوطه، کانال های زهکشی برای آبیاری و حفاری قاچاق مهمترین عوامل تهدید کننده محوطه هستند.
این باستان شناس ،با اشاره به قرار داشتن این محوطه در 5 کیلومتری شهرستان کوهدشت استان لرستان افزود: محوطه کنی جونی دارای زیرساخت طبیعی به شکل بیضی و طول 92 متر در جهت شمالی- جنوبی و عرض 75 متر در جهت غربی – شرقی است.
قادی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد با انجام این پروژه از تخریب های دامنه دار و بی رویه محوطه جلوگیری شود.
تعیین عرصه و حریم محوطه کنی جونی کوهدشت لرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


باستاني


تاريخي


عرصه و حريم