گردشگری و توریسم

مرمت باغ دولت آباد یزد تا نیمه مهر ماه به پایان می رسد

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی،«مجید علومی» اظهار کرد: پس از احداث دفتر پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد در محل باغ، تعامل بسیار خوبی بین پایگاه و متولی موقوفات باغ دولت آباد صورت گرفته به طوری که اجرای مخزن دفنی آب باغ به صورت تفاهم نامه مشارکتی به مبلغ 300 میلیون تومان به اجرا درآمد.
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد یزد با اشاره به فعالیت های مرمتی صورت گرفته در این باغ جهانی گفت: با توجه به اعتبارات سال 96 از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری فعالیت های مرمتی را در باغ جهانی دولت آباد آغاز کردیم به طوری که اجرای کانال ناکش پیرامون عمارت بهشت آیین و فضاهای خدماتی ضلع شرق یکی از اقدامات مرمتی صورت گرفته در باغ است.
علومی گفت: جمع آوری آجرفرش وازاره فرسوده آجری و اجرای مجدد با مصالح سنتی، سبک سازی پشت بام و اصلاح کنوها در عمارت بادگیر، اجرای آجرفرش پشت بام با ملات نیمچه کاه به صورت درزچسبان، زدودن اندود کاهگل فرسوده بدنه و اجرای مجدد سیمگل دمگیری، مرمت آب انبار باغ دولت آباد و اجرای مجدد کف فرش به صورت آژیانه از جمله اقدامات مرمتی است که در باغ جهانی دولت آباد انجام گرفته است.
به گفته علومی، پس از احداث دفتر پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد در محل باغ مذکور از خرداد ماه سال 96 تاکنون همکاری و تعامل بسیار خوبی بین پایگاه به نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی و متولی موقوفات باغ دولت آباد صورت گرفته است.
به گفته او، همچنین در یک پروژه دیگر عمرانی و فضای سبز همکاری بسیار خوبی صورت گرفته است.
مدیر پایگاه باغ جهانی دولت آباد یزد به طرح های مطالعاتی اشاره کرد و افزود: به غیر از پروژه های عمرانی مذکور در زمینه مطالعات و ارائه طرح مطالعه معماری و تزئینات باغ دولت آباد، مطالعه و تهیه طرح ساماندهی پارکینگ باغ، مطالعه و تهیه طرح مبلمان و نورپردازی و کف سازی باغ و آسیب شناسی کالبدی و منظری باغ دولت آباد در دست تهیه و اقدام است.
علومی همچنین تاکید کرد: مرمت باغ جهانی دولت آباد که از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شده تا نیمه مهر ماه امسال به اتمام می رسد.
به گزارش ایرنا، باغ دولت آباد یزد به عنوان یکی از باغ های تاریخی ایران که در فهرست باغ های 9 گانه ایرانی در یونسکو ثبت شده است مراحل اقدامات مرمتی را پشت سر می گذارد.
باغ دولت‌آباد در یزد اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ ه‍.ق توسط محمد تقی خان بافقی معروف به (خان بزرگ) که سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خود را بنا کرد. این باغ با مساحتی حدود 70 هزار مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنما های بسیاری بوده که در فضای بین آن‌ها باغ‌هایی با درختان انار و انگور و… با گل‌های فراوانی زینت بخش محیط بوده‌اند.
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


يونسكو


باغ دولت آباد