اخبار گردشگری

هشدار درباره فصل پیش روی صنعت گردشگری ایران

رییس جامعه تورگردانان ایران با دادن هشدار درباره بی توجهی به ادامه افت سفر گردشگران خارجی به ایران در شرایطی که هزینه این سفر در ارزان ترین حالت ممکن قرار دارد، گفت: تا کنون نقشه راه یا برنامه مدیریت بحران برای وضعیت حساس گردشگری کشور ارایه نشده است.

با وجود آن که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو هفته پیش از تهیه بسته حمایتی برای ارائه به دولت خبر داده بود، اما بخش خصوصی هنوز از جزییات این حمایت ها اطلاعی ندارد. علی اصغر مونسان که به بخش هایی از محتویات بسته حمایتی همچون ثبت نشدن مهر ورود به ایران در گذرنامه اتباع خارجی اشاره کرده، گفته بود: «امیدواریم بتوانیم مصوبات لازم را بگیریم تا حمایت های مورد نیاز را از بخش گردشگری کشور داشته باشیم»

با این حال بخش خصوصی معتقد است، بسته حمایتی تعریف دیگری دارد که طراحی آن ها با توجه به الگوهایی که کشورهایی چون ترکیه در مواقع بحرانی و حساس سیاسی اجرا کرده اند، کار چندان پیچیده ای نیست. به زعم آژانس هایی که برای گردشگران خارجی در ایران تور اجرا می کنند، محتویاتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این بسته حمایتی مطرح کرده نشان می دهد، آن ها همچنان با اتکا بر رشد ۳۸ درصد گردشگر ورودی که مشخصا به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و عراق مربوط می شود، مشغول برنامه ریزی و سیاست گذاری است و هنوز متوجه بحران پیش روی گردشگری با افتی نزدیک به ۴۰ درصد در بازارهای چین، اروپا و آمریکا نشده است.

ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران در این باره گفت: ریزش آماری گردشگران خارجی در بهار امسال به اندازه فصل پیش رو (پاییز) نبود، اما بررسی تورهایی که آماده سفر به ایران در پاییز هستند نشان می دهد افت گردشگری تدام خواهد داشت.

وضعیت گردشگری پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام یکباره تغییر کرد، این درحالی است که خیلی ها گمان می کنند نوسانات ارز باعث ارزانی ایران و افزایش جمعیت گردشگران شده، این درحالی که است که جمعیت مسافران درآمدزا از اروپا و آمریکا کمتر شده است که اثر عمومی روی کشورهای دیگر خواهد داشت.

ما گزارش وضعیت واقعی گردشگری را به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شفاهی ارائه کرده ایم، ولی آن ها تا کنون نه نقشه راهی نشان داده اند، نه برنامه ای برای خروج از بحران داشته اند. ما اصلا نمی دانیم برنامه سازمان چیست، به چه فکر می کند و چه ایده ای دارد.

البته معتقدم مسؤولان دولتی به اندازه بخش خصوصی نمی توانند بحران موجود را لمس کنند، وقتی ما مجبوریم در ماه چهارصد پانصد میلیون تومان حقوق بدهیم و در سال سه چهار میلیارد خرج نمایشگاه های خارجی کنیم، بحران را متوجه می شویم، آن مسؤول دولتی که از جیب خودش حقوق کارمندانش را نمی دهد یا نمایشگاهی را از دست نمی دهد که بحران را احساس نمی کند.

پورفرج گفت: متاسفانه به نظر می رسد مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی در جریان جزییات قرار ندارند و افت گردشگری را نمی بینند، آن ها وقتی در کار ورود و خروج گردشگر نیستند، وقتی با فعالان این حوزه ارتباطی ندارند، چگونه می توانند متوجه افت و بحران گردشگری شوند و برای آن راه حل نشان می دهد و برنامه ریزی می کنند؟ جامعه تورگردانان که بزرگترین تشکل واردکننده گردشگر به کشور است تا کنون این مشاوران را ندیده و هیچ شخصی هم از طرف این سازمان با آن ها مشورتی نکرده و یا آمار نگرفته است.

او با بیان این که سخرانی های مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد هنوز متوجه وضعیت بحرانی و افت آمار گردشگران واقعی نشده اند، گفت: تمرکز همه روی موضوع ارزانی هزینه های سفر به ایران است، درحالی که تجربه، مطالعات و پژوهش ها در همه دنیا اثبات کرده گردشگر برای انتخاب یک مقصد پیش از بررسی هزینه ها، امنیت آن را ارزیابی می کند، وقتی در این باره نگران داشته باشد طبیعی است دیگر به هزینه و مدت سفرش فکر نکند.
این موضوع آنقدر واضح است که همه ما آن را در یک سفر داخلی تجربه کرده ایم، یقینا پیش از سفر به شمال، همه ما ایمنی وسلیه نقلیه، ترافیک و امنیت جاده ها، آب و هوا و ریزش سنگ ها در جاده های کوهستانی را بررسی می کنیم، چرا از دیگران انتظار داریم پیش از آمدن به ایران این موضوع را فاکتور بگیرند و فقط ارزانی برایشان مهم باشد.

وی به نگرش و عملکرد گردشگران خارجی پس از برجام اشاره کرد و گفت: در این چند سال، ارز قابل توجهی از طریق گردشگری به ایران وارد شد، اتفاقا آن موقع ایران گران تر هم بود، ولی توریست ها می آمدند، چون حس امنیت در آن ها تزریق شده بود.

ریزش گردشگران از دی ماه گذشته آغاز شده است، اما تعداد آن به قدری نبود که بحران زا باشد، اما پس از حرف های ترامپ و وزیرخارجه اش و خروج از برجام، شک و تردید برای سفر به ایران به بیشتر گردشگران سرایت کرده و بحران احساس می شود. فقط نمی دانیم چرا تدبیری نمی شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.