اخبار گردشگری

موزه سینما صاحب یک سالن جدید سینما می شود

مدیرعامل موزه سینما با اعلام افتتاح یک سالن جدید در موزه سینما همچنین خبر داد: غرفه جوایز فیلم کوتاه در موزه سینما افتتاح شد و بسیاری از جوایز مهم و بین المللی فیلم کوتاه در این غرفه قرار گرفته است.

موزه سینمای ایران در پی غنی سازی گنجینه خود از آذر ماه سال ۹۶ تا کنون تعداد ۲۸۶شیء و ۳۰۷ قطعه عکس دیجیتال به مجموعه خود افزوده است. این اشیاء اهدایی از ظرف دوستداران سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه و هنرمندانی چون بیژن امکانیان، کتایون شهابی و خانواده مرحوم جمشید الوندی است.

علیرضا قاسم خان درباره فعالیت های انجام شده در موزه سینما طی ماه های اخیر اظهار کرد: موزه سینما در جهت اهداف کلی شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در توجه به معلولین و همچنین برای همسو سازی فعالیت های خود با اهداف جهانی موزه ها، در گام نخست به جهت خدمات دهی بهتر به مخاطبان معلول اقدام به طراحی و چاپ بروشور به خط بریل برای نابینایان کرد.

مدیرعامل موزه سینما با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی، افزود: دوره اول این کلاس ها با نام «اسطوره و سینمای ایران» توسط دکتر نامورمطلق و «سینما و ادبیات» توسط دکتر بنی اردلان و کلاس های آموزشی پرسنل موزه سینما با همکاری مدرسه ملی سینما و کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، با موضوع ارتقاء دانش و مهارت تخصصی کارکنان موزه سینما و دیگر موزه داران در خرداد ماه سال جاری به مدت یک هفته برگزار شد.

مدیرعامل موزه سینما گفت: در پی همکاری های فرهنگی و سینمایی میان موزه سینما و بخش فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران سه فیلم نابغه جوان، شالا و خانواده مالاولیا در موزه سینما به نمایش در آمد و این همکاریها در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی برگزاری آیین بزرگداشت فیلمبرداران سینمای ایران با همکاری خانه سینما، رونمایی از کهن ترین سند سینمای ایران با همکاری کاخ گلستان، برگزاری اولین نمایشگاه های فصلی و تک اثر، همکاری با ایکوم ایران و برج موزه آزادی در برگزاری نمایشگاه عروسک در گذر زمان،همکاری با باغ موزه هنر ایرانی در برگزاری نمایشگاه «مثل یک قصه» روایتی از خسرو سینایی را از دیگر فعالیت های موزه سینما عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۱۶۴۶ حلقه فیلم ضبط شده تاریخ شفاهی که شامل مصاحبه با ۱۴۳۶ نفر از هنرمندان سینمای ایران قبل و بعد از انقلاب می شود به فایل دیجیتال تبدیل شد.

قاسم خان با اشاره به برترشدن موزه سینما گفت: موزه سینمای ایران در آیین انتخاب موزه برتر که هر ساله توسط کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) برگزار می شود برای عملکرد خود در سال ۹۶، در بین موزه های متوسط دولتی، در شاخص حفاظت و نگهداری برتر شناخته شد.

وی از جمله اقدامات مهم موزه را ساخت سالنی جدید دانست و افزود: در این راستا موزه سینما ابعاد گسترده تری به فعالیت موزهای در موزه سینما داده است. سومین سالن سینمای موزه با نام «سینما تمدن» با ظرفیت ۵۴ نفر در طبقه زیرین ساختمان اداری موزه ساخته شده و به زودی با نصب تجهیزات صوتی- تصویری به بهره برداری خواهد رسید.از این سالن برای امور آموزشی، جلسات نقد و بررسی، نمایش فیلم های خاص و سینمای هنر و تجربه استفاده خواهد شد.

مدیرعامل موزه سینما با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: موزه سینما برنامه هایی همچون برگزاری نمایشگاه پوستر و کارگاه نقاشی سردر سینما توسط پیشکسوتان (محمدعلی باطنی) با همکاری خانه هنرمندان، جلسات فیلم چهل سال سینمای ایران،آماده سازی، گردآوری و تدوین مجموعه کتاب های بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و انتشار ۱۵ جلد کتاب به مناسبت چهل سالگی سینمای ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی با عناوینی چون مقدمه ای بر تاریخ تحلیلی سینمای ایران، معرفی جوایز سینمای ایران، مروری بر چهل سال سینمای ایران را در نظر دارد.

قاسم خان درباره فعالیت های آینده موزه نیز گفت: بیمه اموال موزه ای و فرهنگی مطابق با آیین نامه کشوری،راه اندازی گالری ویژه فیلم مستند و انیمیشن در فضای نمایشگاهی موزه،برپایی نمایشگاه باغ فردوس در گذر زمان،اجرای کنسرت های موسیقی فیلم،برپایی نمایشگاهای موقت و موضوعی،برنامه های نمایش و بررسی فیلم های دوره نئورئالیسم ایتالیا ،کمک به ایجاد شعبه موزه سینما در چهار استان کشور، کمک به راه اندازی موزه مجازی سینما و مرمت و بازسازی عمارت باغ فردوس از جمله برنامه هایی است که موزه سینما در صدد انجام آن است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.