گردشگری و توریسم

توسعه روابط با عراق رقبا را به تکاپو واداشته است

به گزارش ایرنا، سید ‘موسی علیزاده طباطبایی’ روز سه شنبه در خصوص موج آفرینی های اخیر علیه زائران و مسافران عراقی که به ایران سفر می کنند، به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: پس از سقوط دیکتاتور عراق تا امروز دوابط دو کشور ایران و عراق در کلیه زمینه ها از جمله صنعت گردشگری میان ایران و عراق رو به افزایش بوده و عراق از سال 2009 تا 2013 در صدر کشورهای گردشگر فرست به ایران قرار داشته است.
وی افزود: با ظهور داعش و گسترش ناامنی و وخامت اوضاع اقتصادی در عراق، سفر عراقی ها به خارج از کشور از جمله ایران کاهش یافت اما از سال گذشته و شکست داعش و بهبود وضعیت اقتصادی، دوباره این سفرها رو به فزونی گذاشت.
طباطبایی، سفر عراقی ها به ایران را در چهار محور زیارت، گردشگری سلامت، سیاحت و تجارت ذکر کرد و گفت: همه اینها باعث شده ارتباط خوبی میان دو کشور بویژه درسطح مردمی شکل بگیرد.
معاون سفیر ایران در عراق گفت: عراقی ها در اربعین استقبال و پذیرایی بسیار خوب و مثال زدنی از زائران کشورهای مختلف از جمله ایران دارند و در ایران نیز مردم استقبال بسیار خوبی از زائران و مسافران عراقی دارند و روابط فرهنگی و اجتماعی میان دو ملت هر سال بهترمی شود و همین امر بد خواهان رابطه دو کشور را نگران کرده است.
وی افزود: رقبای ما برای جذب گردشگر عراقی تلاش می کنند و درهمین راستا می بینیم که هر بار به بهانه ای، بعضی شبکه های مجازی فارسی زبان علیه عراق و در عراق علیه ایران فعال می شود تا ایجاد اختلاف، کینه و دشمنی کند.
طباطبایی، وجود برخی سرویس های امنیتی در پشت این ماجرا را بعید ندانست و گفت، هدف اصلی از این خبرسازی های دروغین و موج آفرینی ها، تخریب روابط دو کشور و جلوگیری از ارتباط مردمی میان ایران و عراق است.
این دیپلمات ایرانی افزود: میلیون ها نفر از ایران به عراق و از عراق به ایران سفر می کنند و در بین خیل عظیم زائران و گردشگر ممکن است عده معدودی نیز کار خلافی انجام دهند این را نباید عمومیت داد. در میان زائران ایرانی هم مواردی از تخلف در میان تعداد معدودی دیده می شود که نمی توان آن را به چند میلیون زائر تعمیم داد.
طباطبایی خاطرنشان کرد: تقویت روابط اقتصادی با همسایگان یکی از بهترین راههای فعال کردن اقتصاد ملی است، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال از نتایج تقویت ارتباط و رفت و آمدهای میان دو کشور همسایه است و این امر جنبه دیگری از نگرانی رقباست و به همین دلیل تلاش می کنند با برانگختن برخی مسائل، این زمینه را از بین ببرند.
وی افزود: ایران و عراق با بیش از 1400 کیلومتر مرز مشترک طی سالهای اخیر پیشرفتهای بسیار خوبی در همکاری و ایجاد روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی داشته اند و همین امر باعث نگرانی برخی کشورهای رقیب شده است که از هیچ تلاشی برای تخریب این روابط دریغ نمی کنند.
معاون سفیر ایران در بغداد تاکید کرد که مردم و نخبگان باید هوشیار باشند و اهداف پشت پرده این جریان ها را دریابند و تحت تاثیر جوسازی ها و خبرسازی های مختلف که طی ماههای گذشته یک بار برای ایجاد کینه ایرانی ها در میان عراقی ها و یک بار برای ایجاد نفرت از عراقی ها درمیان مردم ایران انجام می شود، قرار نگیرند.
به گفته وی، نشر وترویج دهها مورد اتهام بی اساس و اخبار تایید نشده و شایعات در ماههای اخیر صرفا با هدف ایجاد نفرت و کینه میان دو ملت انجام شده و اقداماتی هدفمند است تا دو کشور برادر و همسایه را از هم دور کند.
خاورم*6*380**

انتهای پیام /*


سیاسی


عراق


مسافران عراقی


گردشگری