گردشگری و توریسم

فلاطوری در گیلان ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اعلام این خبر گفت: قدمت این بنا 120 ساله است و نام یونانی آن برگرفته از دو واژه فلا و طور به معنی ابریشم است.
ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بنا در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان توسط مهندسان آلمانی بنا شده و تا قبل از سال 1310 خورشیدی ابریشم گیلان و مدیریت این کارخانه تحت نفوذ و مدیریت مسیو لاسقاریدیس بود؛ مدتی هم امجدالسلطان قطبی مدیریت این کارخانه را دردست داشت.
وی ادامه داد: این اداره یا کارخانه، معروف‌ترین مکان مربوط به ابریشم در گیلان است که زمانی از رونق بالایی برخوردار بود و از اواسط دوران سلطنت پهلوی اول تحت سرپرستی وزارت فلاحت قرار گرفت و دولتی شد؛ در حال حاضر نیز بخش کوچکی از این بنا به عنوان اداره نوغان لاهیجان مشغول به کار است.
به گفته جهانی، این بنا از پی و دیوارهای قطوری ساخته شده که قطر آن به یک متر می‌رسد و در ساخت آن از آجر بومی و گچ استفاده شده؛ بنای ساختمان فلاطوری در 2 طبقه ساخته شده که دیوارها و سه ستون قطور در طبقه همکف ، سقف چوبی این طبقه را نگاه داشته‌اند و بام شیب‌دار چوبی بنا نیز توسط ستون‌های چوبی طبقه بالا نگاه داشته شده‌اند؛ تلفیق معماری سنتی گیلان و اروپایی جلوه خاصی به این بنا داده است.
جهانی گفت: تجهیزات و ماشین آلاتی در ساختمان فلاطوری وجود دارد که از نظر قدمت و اصالت بسیار حائز اهمیت هستند و بطور کلی ماشین آلات مکانیکی دستگاه محصول کشور ایتالیا بوده و تجهیزات برقی آن ساخت کشور آلمان هستند که در نوع خود بی‌نظیر است.
وی تاکید کرد: انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان در نخستین اقدام خود پس از دریافت مجوز از استانداری گیلان، به دلیل اهمیت بالای این اثر و در حال تخریب بودن آن، ثبت این ساختمان را در دستور کار قرار داد و با تلاش مستمر و پیگیری هیات مدیره این انجمن بنای ‘ساختمان فلاطوری’ را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.
وی گفت: این اقدام گامی موثر در حفظ و احیاء این بنا خواهد بود و امید است نگاه مردم و مسئولان را مجددا به صنعت ابریشم در گیلان معطوف کند.
حدود سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و 70 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان واقع است.
1881 / 2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ثبت ملي


گيلان