گردشگری و توریسم

50 آب انبار سنتی در خطه کویری نائین فعال است

محمود مدنیان محمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا نائین را شهر آب انبارهای تاریخی دانست و افزود: تنوع و نحوه معماری آب انبارها از جمله در پاشیر، بادگیر و مخازن آب از ویژگی های این آثار تاریخی است.
وی گفت: ویژگی آب انبارها باعث شده است گردشگران، محققان و پژوهشگران زیادی ازنقاط مختلف کشور و جهان برای بازدید از این شاهکارهای معماری به شرق استان اصفهان سفر کنند.
مدنیان افزود: ذخیره آب این بناها در گذشته از باران و برف تامین می شد اما اکنون با آب سالم شهری آبگیری می شود.
وی گفت: معصوم خانی، دوقلو(خان)، نوآباد، محمد قاسم و صحرای محمدیه از معروفترین آب انبارهای نائین است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نائین شمار آب انبارهای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور را 12 باب عنوان کرد.
حسن میری رئیس آب وفاضلاب شهرستان نائین نیز گفت: امسال با توجه با کم آبی 46 آب انبار سنتی این شهرستان برای مصرف آب شرب اهالی با رعایت موازین بهداشتی آبگیری شد.
وی افزود: این آب انبارها بعد از گذشت قرن ها هنوز هم در تابستان فعال است و هر ساله در زمستان آبگیری می شود و در تابستان، مردم از آب خنک آن استفاده می کنند.
میری با اشاره به وجود130 آب انبار در این شهرستان گفت: امسال 600 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی آب انبارهای شهرستان هزینه شد و 2 آب انبار خیرساز جدید ، در شهرک قائمیه و شهر انارک با هشت میلیارد ریال هزینه احداث شد.
آب انبارها بناهایی هستند که پیشینیان کویر نشین نقاط مختلف ایران برای ذخیره آب در زمستان و مصرف در تابستان در مواقع خشکسالی ، کم آبی و نیز جنگ می ساخته اند.
عمده این بناها به شکل زیرزمینی با راه پله دسترسی ساخته شده و منبع تامین آب آن بارش های زمستانی است.
نوع بنا و روشهای ذخیره به گونه ای است که منبع مطمئنی از آب را به شکل خنک و گوارا و در عین حال سالم برای تابستان کویر نشینان فراهم می کند.
شهرستان نائین دارای هزار و 200 اثر تاریخی است.
ت 7136/ 6022

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


آب انبار


نائین