گردشگری و توریسم

طرح ساماندهی جاده دسترسی به غار قلعه کرد آوج اجرایی شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشی استان قزوین، محمدعلی حضرتی با اشاره به ظرفیت قابل قبول آوج برای جذب گردشگر، اظهار داشت: منطقه کوهستانی این شهرستان واقع در جنوب غربی استان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، از استعدادهای بی نظیر و نهفته در گردشگری کشور به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و طبیعت از وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع این منطقه بی اطلاع بوده که به همین منظور و برای ایجاد زیرساخت‌ های لازم جهت معرفی ظرفیت‌ های گردشگری موجود در آوج و فراهم آوردن امکان آشنایی و بازدید گردشگران از جاذبه های آن بدون شک نقش موثری در رونق گردشگری استان ایجاد خواهد کرد.
حضرتی با برشمردن ویژگی‌های منحصر به فرد غار قلعه کرد، افزود: این غار تاریخی با قدمتی بیش از 40 میلیون سال در 20 کیلومتری برج‌های 2 گانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم واقع شده و با داشتن ویژگی‌ های فوق العاده زیبا و مسحور کننده اوج زیبایی طبیعت را در منطقه به تصویر کشیده است.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به وجود پاره ای از مشکلات که به جهت بازدید از این جاذبه بکر طبیعی برای گردشگران و بازدید‌کنندگان ایجاد شده بود امکان سنجی جهت محوطه سازی و ایجاد تاسیسات گردشگری در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و اجرای طرح دسترسی به غار در قالب ساماندهی، تجهیز و اصلاح مسیر از روستای قلعه کرد به غار از اوایل مرداد ماه سال جاری آغاز شد.
حضرتی تصریح کرد: در این پروژه تعریض، تسطیح و زیرسازی جاده، احداث پله سنگی دسترسی از جاده احداثی به دهانه غار، احداث ساختمان بهداشتی و خدماتی شامل سرویس های بهداشتی مجزای زنانه و مردانه، نگهبانی، فضای تجاری و احداث باجه فروش بلیت به متراژ 5 متر مربع، ساخت پلکان فلزی جهت دسترسی از دهانه به تالارهای غار و تسطیح زمین جهت احداث پارکینگ با پنج میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی در حال انجام است.
به گفته این مسئول، امیدوارم در آینده نزدیک و با ایجاد زیرساخت ‌ها و امکانات لازم برای جذب گردشگر به شهرستان آوج و هدایت سرمایه گذاران در امر سرمایه گذاری بتوانیم این منطقه را به یکی از قطب ‌های گردشگری مهم کشور تبدیل کنیم.
غار تاریخی قلعه کرد واقع در 20 کیلومتری برج ‌های 2 گانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم قرار دارد که پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه 15 متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار متر مربع مشاهده می شود که دارای چکیده ‌ها و چکنده‌ های فوق العاده زیبا و مسحور کننده است.
رطوبت بالا، نقاشی‌های دیواری (که بیانگر زندگی در این غار طی سال های دیرین بوده) و حوضچه‌ های آب ویژگی‌ غار قلعه کرد را افزایش داده و قدمت آن را به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می دانند و در 25 اسفند ماه سال 95 با شماره ثبت 383 در فهرست میراث ملی طبیعی کشور نیز به ثبت رسیده است.
8054

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ساماندهي


مسير دسترسي قلعه كرد