گردشگری و توریسم

طرح کنترل موریانه در موزه شترخان نوش‌آباد آغاز شد

به گزارش ایرنا، زهرا ساروخانی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: موریانه یکی از عوامل آسیب رسان جدی به بناهای تاریخی نوش آباد است و از این رو محافظت بلند ‌مدت در برابر آسیب های این چنینی پیش از آغاز هر گونه عملیات مرمتی در موزه شترخان در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: پیش تر هنگام بازدید کارشناسان این حوزه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، آثار خوردگی موریانه ها در موزه شترخان نوش‌آباد مشاهده شده بود که کنترل آنها با استفاده از سد شیمیایی و همچنین سیستم طعمه‌گذاری در حال انجام می باشد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد بیان کرد: برای کنترل موریانه ها با نظارت کارشناسان از روش تلفیقی استفاده می شود و از این رو برای ایجاد سد شیمیایی حفره هایی به فاصله 30 سانتیمتر در کف و دیواره‌های بنا جهت تزریق سم ایجاد شده است.
به گفته او برای ردیابی کلنی موریانه‌های تغذیه کننده بنا، ساختمان‌های اطراف موزه شترخان نیز در نظر گرفته شده و در آنها ایستگاه طعمه‌ای معین برای ردیابی و کنترل موریانه‌های زیرزمینی نصب می شود.
بنای موزه شترخان مربوط به دوره قاجار در مجموعه تاریخی درب ریگ با شماره 13115 در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
افزون بر 100 اثر دارای ارزش تاریخی و معنوی در شهر نوش آباد وجود دارد که تا کنون 20 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت در فاصله سه کیلومتری مرکز شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


اثر تاريخي


موزه شترخان


نوش آباد