گردشگری و توریسم

پروازهای خارجی به اصفهان کاهش یافت

به گزارش ایرنا، صنعت گردشگری استان اصفهان بویژه در بخش جذب گردشگران خارجی در پنج سال گذشته روندی رو به رشد پیدا کرده بود اما آمار نشان می دهد که این روند در ماه های اخیر به ویژه از زمستان سال گذشته تغییر کرده است.
بر اساس گزیده شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان منتشر شده، پروازهای خارجی به اصفهان در سال گذشته، روند کاهشی داشته بطوریکه تعداد این پروازها در فصول چهارگانه به ترتیب 1185، 1120، 1128 و 787 سورتی بوده است.
بیشترین درصد کاهش پروازهای خارجی سال گذشته در فصل زمستان بوده که نسبت به فصل مشابه سال 95 حدود 20.7 درصد کاهش داشته است.
این روند کاهشی در سه ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است به طوریکه تعداد پروازهای خارجی انجام شده به فرودگاه بین المللی اصفهان 850 سورتی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.2 درصد کاهش نشان می دهد.
هرچند این کاهش فقط برای پروازهای خارجی نبوده بلکه گریبانگیر پروازهای داخلی نیز شده و تعداد پروازهای داخلی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد و تعداد کل پروازهای انجام شده به فرودگاه بین المللی اصفهان 6.3 درصد کاهش داشته است.
از طرفی آمار مربوط به نماگرهای گردشگری اصفهان نیز نشان می دهد که تعداد کل بازدیدکنندگان خارجی از اماکن و بناهای تاریخی این استان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که آمار بازدیدکنندگان خارجی در 2 سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود به طوریکه در سال 95 حدود 64 درصد و در سال 96 حدود 28.5 درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش داشت.
روند نزولی بازدیدکنندگان خارجی از اماکن تاریخی اصفهان از سال گذشته خود را نشان می دهد به طوریکه درصد تغییرات این آمار در فصول چهارگانه پارسال به ترتیب 18.4 درصد افزایش، 8.7 درصد کاهش، 0.7 درصد کاهش و 0.28 درصد کاهش است.
مدیر کل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان نیز چندی پیش با اشاره به این موضوع گفت: ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان با وجود هزینه بالای نگهداری، هر سال شاهد کاهش پروازهای خارجی است.
حسن امجدی با اشاره به تعطیل شدن خط پرواز وین – اصفهان افزود: به دلیل همکاری نکردن آژانس ها و سایر بخش های گرشگری این خط هوایی که قرار بود نقش مهمی در جذب گردشگران اروپایی داشته باشد به دلیل خالی بودن پروازها تعطیل شد.
وی که در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان سخن می گفت، تصریح کرد: فرودگاه از نظر مسئولیت شهر و استان و بخش خصوصی به عنوان دروازه اصلی ورودی گردشگران خارجی شناخته نشده و هیچ حمایتی از آن نمی شود.
امجدی در این جلسه با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری استان اصفهان گریبانگیر انسجام معکوس است، اضافه کرد: هر کسی یک بخش از گردشگری را بدون هماهنگی با سایر بخش ها دنبال می کند و در بسیاری از اوقات بخش ها بر خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند.
به گفته وی، سازهای صنعت گردشگری اصفهان ناهمگون است و در قالب یک ارکستر منظم و منسجم نواخته نمی شود.
اظهارات امجدی در حالی است که در چند سال اخیر اقدام هایی همچون سرمایه گذاری خارجی برای توسعه فرودگاه بین المللی اصفهان، برگزاری همایش ها و برنامه های مشترک، افزایش مراودات فرهنگی با کشورهای دیگر، برقراری چند خط پرواز خارجی جدید، توسعه بومگردی و احداث چند هتل جدید برای تقویت صنعت گردشگری در استان اصفهان صورت گرفته است.
با وجودیکه مدیر کل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، مسائل مدیریتی و هماهنگ نبودن بخش های مختلف گردشگری را عامل وضعیت موجود می داند برخی از کارشناسان، مواردی مانند نوسانات ارزی اخیر، خروج امریکا از برجام و نا آرامی های اخیر را نیز از جمله دلایل کاهش پروازها و گردشگران خارجی عنوان می کنند.
گ/3011/ 6022

انتهای پیام /*


اقتصاد


پرواز خارجی


گردشگری


اصفهان