گردشگری و توریسم

سد البرز نگینی در قلب جنگل های هیرکانی

به فاصله اندکی از شهر بابل، مزارع برنج تا چشم کار می کند در برابر دیدگان تو قرار دارد، مزارعی که اینک حتی به تپه های متصل به جنگل کشیده شدند. تپه های کم ارتفاع با درختانی تک تک و جدا از هم به مزارع تبدیل شدند به چشم می ایند، تپه هایی که در سالهای نه چندان دور جنگل های انبوه بودند.
مسیر 40 کیلومتری تا سد البرز از جلگه تا جنگل و کوه در پی سرسبزی جاده، طبیعت زنده و حاصلخیز به سرعت پیموده می شود و زمانی برای درنگ به حاشیه نیست که اگر دست هایی زخمی بر ان نمی زد، زییابیها دوچندان می شد.
کارگاههای نامرتبط، تعویض روغنی ها، تراشکاریها و ساختمانهای بدمنظر تا امده در کنار حاشیه جاده، هر چند خط نازییایی را بر صورت این جاده می زند اما همه این مناظر در برابر طبیعت سبز منطقه زانو می زند و در شوق دیدن سدی در عمق کوه و جنگل، نادیده گرفته می شود.
سد خاکی البرز با ارتفاع 75 متر و به طول تاج 838 متر با حجم مخزنی 150 میلیون مترمکعب در دهستان لفور سوادکوه در محل اتصال سه رودخانه کارسنگ رود، آذر رود و اسکلیم رود که جمعا در پایین دست رودخانه بابلرود را تشکیل می دهند، واقع است.
هر چند عملیات اجرایی سد البرز در سال 1374 آغاز شده بود اما 15 سال بعد یعنی در سال 89 با صرف هزینه حدود 300 میلیارد تومانی به بهره برداری رسید و بدین طریق آب 54 هزار هکتار اراضی 220 روستا و اب شرب 650 هزار نفر از جمعیت شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر و جویبار تامین می‌ شود.
زییایی های سد البرز و جاده نسبتا تنگ مسیر ان که در برخی جاها شانه خاکی ندارد در کنار زییاییهای طبیعی برای هر بیننده وجد اور و خاطره انگیز است. رودخانه بابلرود که همچون ماری پر خط وخال در مسیر به زییائیهای ان می افزاید ، اینک در ناسازگاری انسان و طبیعت در برخی مواقع جیره ابی دارد، تلخ اور است اما رنگ به رنگ شدن مسیر فرصت تمرکز نمی دهد.
پس از گذشت چند تپه و روستا اینک در جلویت کوهی نمایان می شود از کمرکش کوه با فشار به پدال گاز ماشین رد می شوید و در نوک قلعه ، تنگه ناشی از اتصال سه رودخانه و سد البرز با همه زیبابیهای طبیعت اطراف نمایان می شود.
اینک جنگل ، کوه و چند رودخانه پر اب دست به دست هم دادند تا مناظری که هرگز پیش از ان ندیده بودید را یک جا ببینید. اینجا دیگر دست انسان کمتر توانسته تغییر ایجاد کند، جز سدی پر اب که در درون ذهن ادمی دخیل در بطن طبیعت شده و چندان ناموزون به نظر نمی رسد.
طبیعت نیز اینجا همه داشته های خود را بی منت تقدیم می کند، درختان تمشک ، آلوچه وحشی، انار ترش ، گردو و چندین میوه فصلی بوفور یافت می شود که به رایگان در اختیار مسافران است.
اسمان صاف است تا دور و دستها ردیف به ردیف درختان سبز رنگ دیده می شود که زیبایهای منطقه را دوچندان می کند و اینکه باید این طبیعت و این فرصتها را قدر بدانیم ، چراکه در پایین دست جا به جا هجوم به طبیعت دیده می شود و تکه های سیاه و زرد نشان از ویلا و ساختمان دارد.
در مسیر عبور به سد در جای جای طبیعت جنگلی وجود صدها خانه و ویلا به صورت ناموزون و تک تک که نشان از دست اندازی به طبیعت چه به صورت مجاز یا غیرمجاز است، ناراحت کننده بوده و این سوال مطرح می شود که در درون همه این خانه ها ادمها زندگی می کنند.
ماشین را در کنار یک تپه جنگلی پارک کرده و برای پرسیدن ادرسی با یک روستایی گپ و گفت وگو داشتم و او به نظر 70 سال می رسید از هجوم خوش نشینان به مناطق جنگلی و یا اراضی باغی برای خرید زمین و تبدیل به ویلا گله داشته و وضعیت موجود را نگران کننده دانسته است.
وی گفت: چراغ بسیاری از این ویلاها تنها چند روز از سال روشن می شود و هم اسراف است که زمین حاصلخیزی از بین می رود و هم اینکه کسی از ان استفاده نمی کند.
جدا از ان این روستایی سرد و گرم چشیده نگران رسوخ فرهنگ مصرفی است که هویت روستایی و کار و تلاش را از بین می برد.
سد البرز و مناطق جنگلی اطراف ان با تپه ماهورهای سبزرنگ بی اندازه زیبا است و می تواند ساعتها یا روزها برای انسانهای خسته از زندگی شهری فرصتی برای تجدید قوا باشد اما به گفته کارشناسان باید با مطالعه دقیق و ایجاد طرحهای گردشگری هم فرصت استفاده همه از این امکانات را فراهم اورد و هم مانع از تخریب طبیعت اطراف ان شد.
ایجاد چند هتل جنگلی که محیط کمتری( شاید 20 تا 30 هکتار ) را تخریب می کند بهتر است تا هزاران ویلایی که صدها میلیارد تومان برای ساخت ان هزینه می شود ، صدها هکتار جنگل را به نحوی تخریب می کند و محیط گسترش یافته بیشتری برای رسوخ فرهنگ مصرفی دارد.
خرید ملک برای سرمایه ، ساخت ویلا برای ارزش افزوده بیشتر و سرمایه گذاری بی پروا طبیعت مازندران را در هم می پیچید و اگر به سرعت نجنبیم همین اندک جنگل زییایی که باید غنیمت شمرده شود از بین می رود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: متولی طرح گردشگری سدهای مازندران شرکت آب منطقه ای است و مجوز واگذاری طرح گردشگری سد البرز را انها صادر می کنند.
مهران حسنی بیان داشت : اداره کل میراث مازندران آمادگی دارد به تمامی طرح های بوم گردی که قابلیت اقتصادی داشته باشد به خصوص در مناطق زیبای اطراف سد البرز و لفور تسهیلات 6 درصدی اهدا کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت : در ارائه تسهیلات هیچ محدودیتی وجود ندارد و آن چیزی که مهم است طرح باید توجیه فنی و اقتصادی بوم گردی داشته باشد.
ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت : طرح گردشگری سد البرز تهیه شده و به تصویب کارگروه گردشگری استان رسیده و تمام تلاش ما این است که بزودی با واگذاری این طرح به بخش خصوصی گام های مثبت برای جذب گردشگر صورت گیرد.
وی افزود : با اجرای طرح گردشگری در سد البرز تاسیسات اقامتی ، تفریحی ، سیاحتی و پذیرایی در محوطه سد البرز بنا می شود که مسافران و گردشگران می توانند از این امکانات استفاده کنند.
یخکشی گفت: مازندران دارای 10 سد است که در تلاش هستیم طرح گردشگری تمامی این سدها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی بیان داشت : در حال حاضر طرح گردشکری سه سد مازندران به نام های سد شهید رجایی ساری ، سد سنبل رود شیرگاه و سد برنجستانک به بخش خصوصی واگذار شد و بقیه سدها نیز به ترتیب واگذار خواهد شد.
مسیر جاده سد البرز باریک( شاید غنمیت باشد) است و برخی جاها حتی شانه خالی ندارد و به همین خاطر ترافیک و تصادف در این مسیر زیاد است.
دهیار روستای قرآن تالار بابل کنار به خبرنگار ایرنا گفت : ترافیک پایان هفته در روستای قرآن تالار و روستاهای همجوار مسیر سد البرز بسیار شدید است تا جایی که در یک مسیر 4 کیلومتری از سه راه شیردارکلا تا پل قرآن تالار 4 الی 5 ساعت ترافیک ایجاد می شود که برای بومیان این روستاها نیز بسیار آزار دهنده است.
جعفر فرهادی بیان داشت: همه ما به ظرفیت های گردشگری آگاهی داریم اما این امر نباید زندگی عادی مردم بومی را با چالش جدی روبرو کند.
وی گفت: جاده های چهار روستای شیردارکلا ، گونه کلا ، سید کلا و قرآن تالار نه تنها تعریض نشده بلکه جاده فاقد شانه خاکی است که این امر مشکل ترافیک و تردد را برای بومی ها حادتر کرده است.
فرهادی اظهار داشت: در صورت بروز مشکلاتی همچون تصادف، خرابی ماشین و یا هر حادثه دیگر برای بومیان منطقه ماشین های امداد رسان به دشواری می توانند خود را به محل حادثه برسانند و این ترافیک سنگین بسیار برای ما آزار دهنده شد.
رییس اداره راه و شهرسازی بابل در این باره گفت: طرح تعریض جاده چهار روستای بابل متصل به منطقه سد البرز سوادکوه که شاهد ترافیک سنگین هستیم نیازمند 80 میلیارد ریال اعتبار است.
حنظله تقی پور بیان داشت: تعریض جاده اصلی این چهار روستا که کوهستانی است نیاز به کار بیشتر و تملک زمین دارد که تحقق آن با اعتبارات اندک شهرستانی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: در حال رایزنی با نمایندگان مجلس می باشیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها اعتبارات ملی برای این طرح مهم را اخذ کنیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
7328-7343/1899

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


سد البرز


مازندران