گردشگری و توریسم

گورستان اودلو در استان اردبیل یادگاری از دوران اسلامی است

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، قادر ابراهیمی،عنوان کرد: سنگ های صندوقه ای شکلی که در گذشته در محدوده این گورستان پراکنده بوده اند بقایای یک برج یادمانی شاخص ترین اثر موجود در این منطقه محسوب می شود که در محدوده جنوب غربی این گورستان قرار داد.
ابراهیمی با اشاره به این نکته که نتایج کاوش، حاکی از ساخت این بنا در قرون میانه اسلامی است، گفت: بنای مورد اشاره به شکل هشت ضلعی ساخته شده و باتوجه به استنادات باستان شناختی این اثر مانند برج مقبره های موجود در منطقه آذربایجان که از دوره سلجوقیان تا دوره تیموری رواج داشته از دو فضای اصلی تشکیل می شده است.
به گفته این باستان شناس، نخستین فضای این اثر مربوط به سردابه آن است که با یک ورودی کم عرض به یک فضای هشت ضلعی سنگی با پوشش گچ کاری شده همراه با یک طاق آجری ساخته شده است.
ابراهیمی با ابراز تاسف از برجا نماندن هیچ آثاری از برج های آجرکاری شده بر روی پایه سنگی بنا، گفت: اما با توجه به وجود نخاله های فراوان آجر در گرد این بنا به نظر می رسد بدنه آجری این بنا در گذشته های دور به عمد تخریب و از مصالح آجری آن در مکان دیگری استفاده شده است.
وی با اشاره به این نکته که این بنا از گذشته تا امروز در میان مردم ساکن منطقه یک بنای مقدس محسوب می شده، اهداء نذری به صورت سکه و دیگر انواع آن در دوران قاجار و همچنین دوران معاصر را دلیلی بر این ادعا دانست.
ابراهیمی گفت: بررسی های اولیه در مورد ماهیت بنای آرامگاهی گورستان اودلو نشان می دهد، این بنا مربوط به مردمانی بوده که در بالادست تپه های مشرف بر این گورستان سکنا یافته بودند.
به گفته وی، از طرف دیگر بررسی ها در محدوده استقراری مشرف بر گورستان موجود بیانگر اسکان مردمان کوچرو در قرون نخستین اسلامی تا دوران سلجوقی در آن است؛ چنانچه در کتاب فتوح البلدان نوشته احمد بن یحیی بلاذری(متوفی 279 هجری قمری) به طایفه اود اشاره شده که به نظر می رسد نام روستای اودلو بی تأثیر از آن نباشد.
عملیات کاوش و پی گردی در بنای برج آرامگاهی گورستان اودلو شهرستان بیله سوار با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردگشری انجام شد.
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


تاريخي


باستاني