گردشگری و توریسم

نساجی سنتی آذربایجان غربی در آستانه نابودی است

به گزارش ایرنا سلیمان بشیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای احیای دوباره صنایع دستی، تولید کنندگان باید صنایع تولیدی خود را مطابق با سلیقه روز در اختیار مردم قرار دهند و حتی برخی از وسایل را با حفظ اصالت، تغییر کاربری دهند و برای فروش در بازار آماده کنند.
وی افزود: احیای این صنعت به توجه ویژه مسوولان نیاز دارد و مدیران استانی و شهرستانی می توانند در مراسم مختلف به جای خرید هدایا از اجناس خارجی، هدایای خود را از صنایع دستی انتخاب کنند تا علاوه بر حمایت از بخش تولید، گامی در فرهنگ سازی استفاده از صنایع دستی برداشته شود.
علی بشیری فعال هنرصنعت جولایی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 50 سال است مشغول به این حرفه هستم و آن را از استاد خود در کارگاه آموخته ام.
وی محصولات کارگاهی خود را چارشیو (چادرشب یا رختخواب پیچ)، برمال (سجاده یا جانماز)، پوپشمین (پشه بند یا توری) و بوزو (پارچه لباس مردانه کردی) عنوان کرد و افزود: تاکنون به عنوان صنعتگر نمونه صنایع دستی کشور و صنعتگر نمونه صنایع دستی استان انتخاب شده و در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در سطح استان و کشور شرکت داشته ام.
به گزارش ایرنا، علی بشیری به گفته خود تنها فعال این هنرصنعت در کشور است؛ کارشناسان فلسفه ایجاد صنعت نساجی سنتی را تامین نیاز بشر به پوشاک می دانند و جولایی یکی از روش های قدیمی در این صنعت است که در فرهنگ دهخدا با عنوان جولایی یا جولاهی از آن یاد شده است.
جولایی در زبان کردی به معنی جنب و جوش است و صاحبنظران جنب و جوش فراوان در هنگام بافتن وسایل مختلف را دلیل نامگذاری آن می دانند.
7125/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


جولايي


پيرانشهر