اخبار گردشگری

ماموریت سخت «همدان ۲۰۱۸»

۵ تا ۷ شهریور ماه، ایران و استان همدان به مناسبت رویداد «همدان؛ پایتخت گردشگری آسیا» قرار است میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی باشد. با این همه، تاکنون کشورهایی که اعلام آمادگی و حضور کرده اند تنها شامل وزرای عراق، بنگلادش، افغانستان و سفرای کشورهای آذربایجان و اسپانیا می شود.

همچنین این رویداد قرار است میزبان دبیرکل مجمع همکاری های آسیایی (ACD) نیز باشد. البته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار امیدواری می کند تا زمان برگزاری این رویداد که کمتر از دو هفته به شروع آن باقی مانده وزرا و سفرای بیشتری از سایر کشورها برای حضور اعلام آمادگی کنند.

استان همدان در انتظار استقبال و میزبانی دو رویداد بین المللی بزرگ گردشگری است. سال ۲۰۱۸ همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی است و اجلاس دوره ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز در همدان برگزار می شود. با توجه به این موضوع رویداد «همدان ۲۰۱۸» و معرفی این استان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی می تواند فرصت مناسبی برای شناسایی ظرفیت های استان همدان به سایر کشورها باشد؛ فرصتی که البته شواهد نشان می دهد به درستی از آن استفاده نمی شود.

با وجود اهمیت چنین رویداد مهمی که در سال ۲۰۱۸ نصیب استانی مانند همدان شده اما دولت به لحاظ مالی و تبلیغاتی آن طور که باید کمک نکرده است؛ به طوری که محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز در نشستی که دو روز گذشته به همین مناسبت برگزار شد بر این موضوع تاکید داشت. او گفت: «پس از آنکه همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد، براساس مصوبه مجلس، برای برگزاری دو رویداد در سال ۲۰۱۸ در همدان، ۱۰ میلیارد تومان مصوب شد؛ اما هنوز تخصیص نیافته است و همچنان همدان از طریق اعتبارات استانی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی، روند فعالیت خود حول محور همدان ۲۰۱۸ را پیش می برد.»

آمار سرمایه گذاری ها
نشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار همدان و مدیرکل میراث فرهنگی این استان با موضوع تشریح اقدامات انجام شده برای رویداد «همدان۲۰۱۸» در حالی برگزار شد که محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه میراث فرهنگی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه این اتفاق را در رونق گردشگری بسیار موثر دانست و گفت: «تک تک استان های کشور دارای ظرفیت گردشگری هستند و باید از موقعیتی که برای اولین بار موجب شده تا ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد، بهره برد.

این حرکت را می توان آغازی برای تحول گردشگری دانست؛ چون گردشگری کشور نیاز به توسعه در زیرساخت ها دارد و امیدوار هستیم تمام کشور در جهت پویا کردن صنعت گردشگری ورود کند.» او در ادامه با مهم ارزیابی کردن «رویداد همدان۲۰۱۸» گفت: «به منظور برگزاری هرچه بهتر این رویداد تاکنون با همکاری استانداری و دیگر نهادها اقدامات خوبی انجام شده تا همدان به بهانه این رویداد به عنوان یک محور گردشگری تعریف و معرفی شود.» معاون گردشگری کشور افزود: «از زمانی که رویداد همدان۲۰۱۸ مطرح شده، سرمایه گذاری های مناسبی در این استان انجام شده است. برای مثال در حال حاضر یکی از بهترین پیاده راه ها در استان همدان اجرایی شده؛ ضمن آنکه سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی برای احداث تعداد هتلی که در همین مدت به خاطر این رویداد برنامه ریزی شده نشان دهنده اهمیت این رویداد است.»

۱۵۳۱ طرح به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری استان همدان از جمله سرمایه گذاری هایی است که در زمینه پیشرفت گردشگری در این استان هزینه شده است. استاندار همدان با اشاره به این آمار در نشست دو روز گذشته گفت: «همدان با ۲ سال پیش قابل مقایسه نیست. در این استان ۱۳ هتل در حال ساخت است که ۶ هتل آن افتتاح شده و علاوه بر این ۳ هتل دیگر نیز در دست ساخت هستند و این حرکت یک تحول عظیم در همدان را نشان می دهد.»

نیکبخت به سرمایه گذاری های بخش خصوصی در زمینه هتل سازی اشاره کرد و گفت: «از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی هزار میلیارد تومان بابت ساخت یک هتل ۵ ستاره به علاوه ۳۰۰ واحد کمپ اقامتی، سیتی سنتر و ۳ هزار واحد پارکینگ لحاظ شده که همچنان روند این سرمایه گذاری ها ادامه دارد.» در همین حال، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در این نشست از پیشرفت بومگردی در استان همدان خبر داد و گفت: «تاکنون ۲۲ اقامتگاه بومگردی در همدان افتتاح شده که تا قبل از آنکه رویداد همدان ۲۰۱۸ شکل گیرد اصلا بوم گردی در همدان تعریف نشده بود.»

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.