گردشگری و توریسم

معلم محیط طباطبایی روزنامه و کتاب بود

به گزارش شامگاه جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بزرگداشت مورخ، منتقد و ادیب معاصر ایران در برج تاریخی طغرل شهرری برگزار شد.
احمد محبط طباطبایی رییس ایکوم در این مراسم گفت: پدرم حتی موقع مراجعت به تهران برای اقامت، اولین منزل خود را به دلیل علاقه وافر به کتاب در نزدیکی کتابخانه مجلس برگزید.
وی افزود: بیش از 2 هزار مقاله و 600 سخنرانی و ده ها عنوان رساله و کتاب از وی باقی مانده و علت افزونی مقالات وی بر تعداد کتابهای اش این بود که وی اعتقاد به مفید بودن از طریق رساله نویسی و پاسخگویی به مسایل روز داشت.
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ معاصر ادامه داد: پدرم روزنامه نویسی را شغل اصلی خود می دانست نه از جهت کار خبر، بلکه بستری که روزنامه به عنوان یک راه ارتباط فراگیر با مردم ایجاد می کرد و بعدها این راه را در رادیو هم پی گرفت.
او علت قرارگرفتن مدفن استاد محیط طباطبایی را در برج طغرل علت علاقه وی به این بنا به سبب زاویه خاص زیارت حضرت عبدالعظیم بودن آن دانست و افزود: این برج از قدیم مکان تقرب کسانی چون ابراهیم خواص و کلینی ها بوده و یکی از تاکیدات تحقیقاتی پدرم نیز بود اما در دوره ناصرالدین شاه به نام طغرل شهرت پیدا کرد.

** محیط طباطبایی کثیرالوجوه بود
استاد هنرهای نمایشی و آیینی در دانشگاه نیز گفت: برج طغرل فضای زاویه عرفا بوده و ما را از زندگی پرآشوب و غوغاسالار تهران دور می کند همین بس که هیچ آهنی در این معماری خشت و گلی باغ اندود به کار نرفته است.
اردشیر صالح پور افزود: افرادی چون محیط طباطبایی با طاعت و عبادت خالصانه شان به این مکان فضیلت ها داده و گرفته اند.
وی تاکید کرد: شاید علت انتخاب این مدفن یادآوری حفظ حرمت سادگی و مناعت طبع انسانهاست و دایره بودن آن در برابر هم قرار نگرفتن انسانها است.
صالح پور گفت: محیط طباطبایی کثیرالوجوه بود و در شعر و معماری و اندیشه و تاریخ دستی داشت.
وی یادآورشد: ما دیگر نسلی نداریم که «جان شیفته» داشته باشد و اغلب به سوداگری روی آورده ایم از این رو افرادی مثل محیط طباطبایی که محیط علم و ادب و فرهنگ بود را کم داریم.
او گفت: منش و رفتار و خصلت افرادی چون محیط ما را به ساحت جوهری و حقایق و هویت انسانی بازمی گرداند.
در این نکوداشت محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، رحمت الله رئوفی مدیر مجموعه کاخ نیاوران، اردشیر صالح پور معاون هنری ایکوم و بسیاری از اساتید و
چهره های فرهنگی کشور حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، میر محمد محیط طباطبایی پژوهشگر ادبی، مورخ، منتقد و فرهنگ شناس معاصر در خردادماه 1280 در زواره یزد دیده به جهان گشود.
نخستین جایزه آثار ملی در سال 1358 به او اعطا شد.
وی پس از سالها مجاهدت و تحقیق و تحصیل در 27 مرداد 1371 در برج طغرل کنار ابن بابویه به خاک سپرده شد.
فراهنگ. 3079 ** 1418

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


برج طغرل


بزرگداشت محيط طباطبايي