گردشگری و توریسم

لاریجانی: اولویت نخست گردشگری قم، زائران هستند

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم استان قم روز پنجشنبه اعلام کرد که علی لاریجانی در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی این استان افزود: هتل داری از دیگر اولویت های گردشگری است که باید در قم مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به زائر پذیر بودن این استان، صنعت هتل داری، صنعتی اشتغال زا محسوب می شود، ضمن این که باید تلاش کرد تا ویزای زائران عراقی را از دو ماه به سه ماه افزایش داد تا مدت ماندگاری آنها در شهر قم و دیگر شهرها بیشتر شود که کمک بزرگی به صنعت هتل داری خواهد شد.
وی ساماندهی خانه مسافرها را برنامه ای مفید ارزیابی کرد و افزود: بخش قابل توجهی از زائران پاکستانی وعراقی که به قم می آیند اغلب از اقامت گاه های ارزان قیمت استقبال می کنند بنابراین با ساماندهی خانه مسافرها ضمن کمک به این دسته از زائران، به اقتصاد صاحبان خانه مسافرها نیز کمک می شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در قم ظرفیت های بوم گردی و کویر نوردی وجود دارد، اما ز اولویت های بعدی گردشگری است که برای جذب توریست در این بخش باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.
لاریجانی ادامه داد: صنایع دستی از دیگر اولویت های میراث فرهنگی قم می باشد و با توجه به ظرفیت های خوبی که در قم وجود دارد می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، مانند انگشتر سازی و دیگر رشته های هنری موجود که حتی می توان جزء مشاغل خانگی نیز روی آنها سرمایه گذاری کرد.
وی بر لزوم تعامل همه دستگاه های استان با بخش گردشگری تاکید کرد و افزود: کار بسیار خوب و ارزنده ای است که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبحث حمل و نقل زائران را نظارت داشته باشد که به طور حتم قادر خواهد بود خدمات بهتری را به زائران ارائه دهد.
وی با اشاره به لزوم حضور بخش خصوصی در طرح های گردشگری قم گفت: در شرایط فعلی بخش خصوصی در توسعه و تقویت زیر ساخت های صنعت گردشگری قم نقش خوبی ایفا می کند.
لاریجانی در پایان، ابراز امیدواری کرد که با تغییر مدیریت تحولات مثبتی در صنعت گردشگری قم صورت گیرد.

** تاریخ قم نیازمند مطالعات علمی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم نیز در این دیدار گفت: با همکاری نهادها و سازمان های پژوهشی مطالعات جامع میراث فرهنگی قم آغاز می شود.
حمید یزدانی افزود: برای این که بتوانیم به سوالات باستان شناسی جواب علمی بدهیم باید در این زمینه مطالعات علمی و پژوهشی انجام دهیم تا بتوانیم تاریخ قم را به جایگاه اصلی خود بر گردانیم.
وی، آموزش در همه سطوح گردشگری را لازم دانست و تصریح کرد: از نظر آموزش عقب هستیم و اگر بتوانیم فعالان این صنعت را زیر چتر آموزش قرار دهیم به طور حتم به پویایی بیشتر این صنعت در قم کمک کرده ایم.
وی با بیان این که برای عرضه تولیدات هنرهای صنایع دستی قم دست کم به سه بازارچه دائمی نیاز داریم اظهار داشت: در این شهر حدود پنج هزار هنرمند در بیش از 70 رشته به طور مستقیم در صنایع دستی فعالیت می کنند که اغلب با مشکلات مالی مواجه هستند و توان توسعه کارگاه های خود را ندارند.
یزدانی با اشاره به نقش صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار گفت: هم اکنون 15هزار تن به طور غیر مستقیم از بخش صنایع دستی منتفع می شوند که اغلب آنها برای توسعه کارگاه های خود نیاز به تسهیلات بانکی دارند، اما به علت این که توان پرداخت اقساط را ندارند اگر امکان اعطای تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض به آنان فراهم شود گام بلندی در زمینه اشتغال پایدار برداشته خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر زمین لازم برای احداث بازارچه دائم صنایع دستی در اختیار این اداره کل قرار گیرد سرمایه گذاران زیادی هستند تا از این فرصت برای توسعه صنایع دستی قم کمک کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از عدم همکاری برخی از سازمان ها با این اداره کل گلایه کرد و افزود: برای توسعه و رونق گردشگری باید فراسازمانی فکر کرد، متاسفانه قم بجای استقبال از سرمایه گذار به شهر سرمایه گریز تبدیل شده است.
یزدانی با اشاره به وجود یش از 250 خانه مسافر بی مجوز گفت: هم اکنون حدود 150خانه مسافر داری مجوز تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی فعالیت می کنند ولی یکی از مشکلات عمده ای که در این زمینه وجود دارد، خانه مسافرهای بی مجوز است که سعی داریم با اعلام فراخوان در یک مهلت زمانی به صاحبان آنها، این اماکن را ساماندهی کنیم.
وی گفت: حفظ عزت و کرامت انسانی زائران برای ما اهمیت بسیاری دارد و ما در صدد هستیم حمل و نقل زائران از هتل ها به ایستگاه ها و بلعکس را ساماندهی کنیم که متاسفانه دراین زمینه دستگاه های ذی ربط اجازه فعالیت به ما نمی دهند و مانع تراشی می کنند.
وی با بیان این که بودجه عمرانی میراث فرهنگی قم بسیار اندک و ناچیز است اظهارداشت: با توجه به 350 اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اماکن بسیار زیاد دیگری که قابلیت ثبت ملی را دارد، این میزان بودجه برای حفظ و مرمت بناهای موجود کافی نیست.
یزدانی بر لزوم ساخت موزه اشیاء تاریخی، موزه سفر و مردم شناسی مناسب در قم تاکید کرد و افزود: از نظر بوم گردی، ژئوتوریسم وکویر نوردی غنی هستیم اما از نظر پرداختن به این ظرفیت ها ضعیف می باشیم.
سالانه بیش از 20 میلیون زائر و گردشگر به استان قم سفر می کنند. این استان دارای 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر، 166 واحد خانه مسافر و100 مجتمع بین راهی و پذیرایی با12 هزار تخت می باشد.
همچنین 12منطقه گردشگری این استان دارای سرمایه گذار است که بهره برداری از طرح های مختلف در رونق صنعت گردشگری قم کمک شایانی می کند. این مناطق شامل جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است.
حرم حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران، موزه ها، مقابر گنبد سبز، کوه خضر نبی، خانه های تاریخی، کاروانسراها و غیره از جمله اماکن مذهبی و توریستی قم به شمار می آید.
7406 / 1175

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


قم


علی لاریجانی