گردشگری و توریسم

مقدمات ثبت جهانی روستای بسک تربت حیدریه فراهم شد

به گزارش ایرنا، ویدا توحدی چهارشنبه در آیین رونمایی از سند ثبت ملی روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در بایگ تربت حیدریه افزود: در عین حال مسوولان محلی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند برای ثبت جهانی این روستا لازم است محیط را بکر نگه داشته شود و ساختارهای سنتی نیز حفظ شود.
وی گفت: همچنین ضرورت دارد جوانان روستا ظرفیت های خود در زمینه راهنمای گردشگری را افزایش و ارتقا دهند و ما نیز می خواهیم بسک به عنوان برند معرفی شود و نه تنها از مهاجرت جلوگیری کند، بلکه روند مهاجرت نیز معکوس شود.
توحدی افزود: خانوادگی بودن ابریشم کشی، سابقه تاریخی این حرفه و حضور زنان و جوانان و حمایت مردان از شاخص هایی است که ابریشم کشی بسک برای جهانی شدن دارد.
تاکنون از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد 47 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
روستای بسک با 3400 نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744

انتهای پیام /*


اقتصاد


ابريشم كشي


ثبت روستاي ملي بسك


تربت حيدريه