گردشگری و توریسم

مهر ماه ، موعد کنکور ثبت جهانی جنگل هیرکانی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در همایش هم اندیشی و هم افزایی مدیران ملی، استانی و محلی برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که در اردوگاه بادله شهرستان ساری برگزار شد ، سفر ارزیابان یونسکو برای این منظور را مهم توصیف کرد و خواستار به کارگیری همه تلاش ها برای کسب نظر موافق آنان شد.
در این نشست مدیران کل میراث فرهنگی ، منابع طبیعی و جنگلداری استان های مازندران ، گیلان ، گلستان و سمنان و جمعی از فرمانداران شهرستان های حوزه جنگل های هیرکانی این استان ها حضور داشتند.
طالبیان به پیشینه درخواست ثبت جهانی جنگل هیرکانی در یونسکو اشاره کرد و گفت که کشور آذربایجان که برای اولین بار پرونده جنگل هیرکانی را برای ثبت جهانی تحویل یونسکو داد ، همچنان منتظر اخذ نتیجه است .
وی به میزبانی آذربایجان از اجلاس کمیته میراث جهانی در سال آینده اشاره کرد و افزود: در صورتی که نتوانیم در سفر ماه مهر ارزیابان یونسکو به ایران نتیجه مطلوب را بگیریم ، کار برای ما در اجلاس کمیته میراث جهانی سال آینده مشکل می شود .
جمهوری آذربایجان تیر ماه سال 85 درخواستش را برای ثبت جهانی جنگل ‌های هیرکانی به یونسکو ارائه کرد ولی کارشناسان این سازمان به دلیل سهم اندک این کشور حاضر به ثبت آن به نام آذربایجان نشدند.
کشور آذربایجان بر اساس آمارهای بین المللی تنها ۲۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی را که به جنگل خزر هم مشهور است در اختیار دارد، در حالی که سهم ایران بیش از یک میلیون و 900 هزار هکتار است .
معاون میراث فرهنگی کشور هم افزایی برای ارائه مدیریت مناسب بر عرصه های جنگل های هیرکانی در چهار استان همسایه را برای ارزیابی یونسکو مهم دانست و گفت : با توجه به شرایط حساس فعلی لازم است به لحاظ مدیریتی در سطح جهانی احساس شود جمهوری اسلامی خوب مدیریت می کند و برای اینکه اثبات آن است مقدمات را آماده کنیم.
وی افزود: اگر پرونده ثبت جنگل های هیرکانی موفق شود، دومین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به ثبت جهانی می رسد.
دریاچه تاریخی عباس آباد بهشهر نخستین اثر طبیعی ایران است که سال 90 در فهرست آثار طبیعی جهان ثبت شد.
جنگل هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل های شمال گفته می شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه‌ هزار ساله با منبع غنی ژن‌ در آن وجود دارد.
در حال حاضر جنگل های هیرکانی زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است . همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می شود.
7335/1654

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگري


هيركاني