گردشگری و توریسم

دانه‌های گیاهی سه‌هزار ساله در قلعه سردار بوکان کشف شد

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یوسف حسن‌زاده عنوان کرد: دانه‌های گیاهی سه هزارساله درون کاسه‌ای سفالی در چهارمین فاز معماری عصر آهن به دست آمد که شامل دانه‌های گندم، علف‌های هرز و احتمالا مقداری دانه‌های جو است.
او افزود: در مجاورت این کاسه سفالی هاون و کوبه سنگی نیز به دست آمده است.
رئیس گروه پژوهش موزه ملی ایران ادامه داد: برخلاف تصور مردم از کاوش‌های باستان‌ شناسی که آن را به کشف اشیای نفیس و قیمتی محدود می‌دانند، این گونه یافته‌ها اهمیت بسیار بالایی در بازسازی شیوه‌های معیشتی، چگونگی آب ‌و هوای منطقه در گذشته و تنوع زیستی آن دارد.
به گفته حسن زاده وجود رودخانه سیمینه‌رود و چشمه آبی حوزه گهوره (حوضخانه بزرگ بوکان) عامل اصلی استقراری عظیم با بیش از 11 متر نهشته باستانی از دوره‌های مفرغ و آهن بوده است.
او گفت : قلعه سردار بوکان در سال 1347 به نام قلعه تپه به شماره 570 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر در مرکز شهر بوکان در استان اذربایجان غربی قرار دارد.
حسن زاده در پایان تصریح کرد : به ‌رغم ثبت این اثر در فهرست آثار ملی به دلیل حضور قلعه سردار درون بافت سکونتی شهرستان بوکان، متاسفانه لطمات زیادی به آن وارد شده است.
کاوش لایه‌نگاری قلعه سردار بوکان در استان اذربایجان غربی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پژوهشگاه


بوكان