گردشگری و توریسم

شهرداری بخشی از محوطه باستانی حمیدیه را تسطیح کرد

کارشناسان می گویند آثار تاریخی ثبت نشده، در دست شناسایی و بررسی در خوزستان ، بسیار بیشتر از آثاری است که در حال حاضر ثبت ملی شده اند و از این نظر میراث فرهنگی استان نیاز به توجه اساسی دارد.
تپه های دو کوهک، دو گوش، چغامیش، چغاچشمه، مروانه، آسیه آباد، شمی، هفت تپه، سرتلی، تل برمی و اکروپل تنها تعدادی از تپه های باستانی خوزستان را تشکیل می دهند که با وجود ثبت یا شناسایی شدن، در سال های اخیر بارها مورد تعرض قرار گرفته اند.
رییس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری حمیدیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تایید کرد که شهرداری حمیدیه بخشی از حریم محوطه باستانی تیرا در این شهر را تسطیح کرده است.
حسن بهداد اظهار داشت: شهرداری حمیدیه در روزهای گذشته بدون استعلام، مجوز و بدون هیچ گونه مکاتبه ای با اداره میراث فرهنگی این شهرستان بخشی از حریم محوطه باستانی تیرا را تخریب کرد.
وی افزود: با توجه به این که شهر حمیدیه بر روی آثار تاریخی به جا مانده از دوران پیش و پس از اسلام قرار گرفته، نیاز است تا هرگونه ساخت و ساخت و توسعه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی این شهرستان صورت بگیرد در حالی که شهرداری بدون توجه به این آثار اقدام به خاک برداری و تسطیح زمین کرده است.
رییس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری حمیدیه یادآورشد: این تپه باستانی در کنار شهر قرار گرفته و درآینده نیزممکن است آسیب های بیشتری ببیند بنابراین نیاز به توجه و مشارکت اهالی در حفظ آن داریم.
بهداد ادامه داد: در حال حاضر شهردار ادامه خاکبرداری و تسطیح خود را متوقف کرده و مکتبات لازم نیز با استان صورت گرفته است.

تکذیب تخریب از سوی شهرداری حمیدیه
در حالی که میراث فرهنگی حمیدیه معتقد است شهرداری این شهر در حریم محوطه باستانی تیرا اقدام به خاکبرداری کرده، سرپرست شهرداری حمیدیه با تکذیب این موضوع گفت: آن چیزی که شهرداری بیان می کند مستند تر از آن چیزی است که میراث فرهنگی عنوان می کند.
سید حسین نوری همچنین با مصداق تشویش اذهان عمومی خواندن این خبر افزود: زمین مذکور که در کنار قبرستان و روبروی محل فعلی شهرداری قرار دارد، در مالکیت شهرداری بوده و در طرح تفضیلی شهر، کاربری فضای سبز برای آن در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: علاوه بر زمین قابل بحث، اراضی با مالکیت خصوصی نیز در کنار این قبرستان وجود دارند که از شهرداری درخواست مجوز برای ساخت مجتمع های تجاری کرده اند؛ بنابراین بحث در حریم بودن زمین شهرداری منتفی است.
گفتنی است تپه باستانی تیرا در ابتدای جاده حمیدیه-اهواز، یکی از محوطه های باستانی خوزستان مربوط به دوران پیش از اسلام و قرن های نخست هجرت است که در سال 81 با شماره 7930 به ثبت رسیده است.
این محوطه در سال های گذشته بارها مورد تعرض قرار گرفته و در حال حاضر نیاز به کاوش، مراقبت و حفاظت دارد.
شهرداری حمیدیه هفته گذشته با انتشار مطلبی مطلبی عنوان کرده بود در ورودی این شهر و در کنار مقبره روبروی شهرداری، اقدام به خاکبرداری و تسطیح زمین در مساحت 2 هزار متر مربع کرده است.
به نظر میرسد نبود سرکشی های مداوم از سوی نیروهای یگان حفاظت و تعیین نشدن عرصه و حریم برخی محوطه ها یکی ازعوامل سهولت تعرض ها به آثار تاریخی و باستانی استان شده است.
9880/6002
گزارش: سپیده اسکندری

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار تاريخي


تعرض