گردشگری و توریسم

محوطه تاریخی معبد آناهیتا کنگاور پاکسازی شد

صامت اجرایی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: علف های هرز و انباشت زباله ها در این محوطه تاریخی باعث خدشه دار شدن اصالت بنا و نمای بصری آن شده بود که از هرگونه زباله پاکسازی شد.
وی هدف از این اقدام را جذب مشارکت مردمی در امور پایگاه های جهانی و پایگاه های ملی میراث فرهنگی، فرهنگ سازی ها و ترغیب جامعه محلی، انجمن های مردم نهاد و بخش خصوصی در حفاظت و صیانت از آثار دانست.
وی با اشاره به اینکه معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به دسترسی های ساده به این محوطه، برخی ها متاسفانه زباله و دور ریزهای مختلف خود را درون معبد می ریزند که نشان می دهد چقدر به فرهنگ سازی در این منطقه نیاز داریم.
اجرایی ادامه داد: حتی پاکسازی های محوطه معبد آناهیتا به 24 ساعت هم نمی رسد که دوباره شاهد زباله هایی هستیم که اطراف نرده پیرامونی می ریزند و این از عدم کار فرهنگی در این منطقه حکایت دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا تابلوهایی با مضامین فرهنگی مبنی بر ‘حفاظت و صیانت از شناسنامه فرهنگی کشور وظیفه هر ایرانی است’، در اطراف معبد آناهیتا نصب خواهد شد.
برخی مورخان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروری، عشق و دوستی بوده است.
برخی دیگر از محققان به تبعیت از نوشته های مورخان ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، معبد آناهیتا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند.
سیف الله کامبخش فرد، کاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است و دروازه ورودی این استان غربی است.
3033/7447

انتهای پیام /*


اجتماعي


معبد آناهيتا


پاك سازي


صامت اجرايي