گردشگری و توریسم

تنگه ظلمات به عنوان اثر تاریخی اردستان شناسایی شد

مهدی مشهدی روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران اردستان به ظرفیت پر بار اما مغفول این شهرستان در زمینه برخورداری از اثرهای گوناگون تاریخی و طبیعی اشاره کرد و گفت: مقدمات ثبت این تنگه در فهرست اثرهای تاریخی ملی بزودی فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، تنگه ظلمات با طول 2 کیلومتر در اثر فرسایش آبی و بادی شکل گرفته و یکی از جاذبه های طبیعی بکر است که در جنوب شرقی پارک ملی کویر و غرب کویر مرکزی ایران واقع شده است.
تنگه ظلمات جهتی شمالی- جنوبی دارد و در انتهای مسیلی می باشد که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه می گیرد؛ در قسمت شمالی تنگه ارتفاع دیواره ها کوتاهتر بوده اما با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها تا نزدیک به 30 متر نیز افزایش می یابد.
شرق تنگه ظلمات به کوه دم می رسد و در مجاور باتلاق های ریگ جن است؛ برای دسترسی به آن باید از سه مسیر محیط بانی سفید آب (ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محیط بانی مبارکیه، قصر بهرام- کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب- کاشان، ابوزیدآباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی) استفاده کرد که البته نیازمند بلد محلی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در ادامه بیان کرد: حوزه بوم گردی این شهرستان تا کنون با بی توجهی رو به رو بوده که با در نظر گرفتن وجود 140 روستا در منطقه باید نسبت به شکوفایی اقتصاد محلی با استفاده از این ظرفیت اقدام شود.
وی اضافه کرد: سرمایه گذاری در اردستان تا کنون محدود و مرتبط به جاده ترانزیت بوده و حتی از خانه های سنتی خبری نیست؛ در این راستا گفتگوهایی با سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گرفته و به زودی اقدام هایی انجام خواهد شد.
به گفته مشهدی، 67 اثر تاریخی ملی، یک اثر جهانی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در شهرستان اردستان وجود دارد.
شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثر تاریخی


تنگه ظلمات


اردستان