گردشگری و توریسم

یافته های کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان روز سه شنبه در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: اشیای به نمایش گذاشته شامل 25 ظرف سفالی از نوع ساده، خاکستری، نخودی رنگ، دسته دار، منقاردار و سرمه دان است.
محسن جاوری افزود: مهره هایی از جنس عقیق، سنگ، صدف و اشیای فلزی، سنجاق های مفرغی و النگوهایی از جنس نقره از دیگر اشیای به نمایش گذاشته در این نمایشگاه می باشد.
وی بیان کرد: گردنبندهای استخوانی، تغار بزرگ و خمره های متوسط مربوط به یک هزار تا یک هزار و 800 سال پیش از میلاد مسیح، کاسه های دسته افقی، دیگچه و درپوش و کاسه های ته دکمه ای با قدمت یک هزار تا یک هزار و 600 سال پیش از میلاد نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اضافه کرد: دستبند مفرغی، سرمه دان، فنجان لوله دار، بشقاب، اشیای تزئینی مفرغی و سنجاق های مفرغی مربوط به یک هزار تا یک هزار و 200 سال پیش از میلاد دیگر اثرهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه می باشد.
او در ادامه به برگزاری مدرسه تابستانه در فصل دوم کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک اشاره کرد و گفت: 21 نفر دانشجو در این مدرسه با حضور 2 استاد باستان شناسی دانشگاه ورشو (کشور لهستان) حضور یافتند.
جاوری نحوه ثبت و ضبط داده ها و بقایای انسانی، جانوری و گیاهی را در کارگروه باستان شناسی چالشی بزرگ عنوان کرد و افزود: با برگزاری مدرسه تابستانه این مشکل نیز برطرف شد و دانشجویان هم اکنون در محوطه های باستانی مشغول کاوش و پژوهش هستند.
وی در ادامه نیز به آغاز فصل سوم کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک از ابتدای شهریورماه اشاره و اضافه کرد: 500 میلیون ریال برای انجام این کاوش اختصاص یافته و در انتظار دریافت مجوزهای لازم از سوی پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی هستیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: فصل نخست کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک سال 1395 انجام شد و داده های بسیار قابل توجهی را در اختیار باستان شناسان قرار داد که مهمترین آن مربوط به رسم آتش سپاری یا مرده سوزی بود.
او تشریح کرد: 17 تا 20 نمونه استخوان مرد، زن و کودک در آن کاوش ها یافت شد که جسدشان پس از سوزاندن به گور منتقل شده و به همراه هدیه هایی مانند سفال و مهره های فلزی تدفین شده بودند.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی کاشان به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یک هزار و 300 نفر در فاصله های 22 و 17 کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شدند.
محوطه باستانی جوشقان و استرک در محدوده بین این 2 روستا قرار دارد.
به گفته جاوری، افزون بر یک هزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی و تا کنون 320 اثر در فهرست اثرهای ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با پیشینه شهرنشینی بیش از هفت هزار و 500 سال در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


اثر تاريخي


جوشقان و استرك


كاشان