گردشگری و توریسم

عملیات مرمت مسجد جامع ورامین آغاز شد

ژیلا خدادادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام شده و گام مؤثری در حفاظت از این اثر برجسته تاریخی در کشور محسوب می شود.
وی افزود: این مسجد از نمونه های کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.
وی گفت: در شبستان و گنبد اصلی این مسجد تاریخ 722 و 726هجری قمری حک شده و بنا آن درسال 815 هجری قمری در عهد شاهرخ تیموری مرمت شده است.
سرپرست دفتر میراث فرهنگی ورامین افزود: مسجد تاریخی جامع ورامین در سال 1310خورشیدی به شماره 176 در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
خدادادی تصریح کرد: پیش از این نیز در سال 94 عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع شامل تعمیر بام ایوان شرقی، شبستان گنبد، قاب ستون های شرقی و غربی، شبستان مسجد، آجرفرش بام گنبد مرمت و بند کشی ، نصب پنجره های چوبی در ضلع شرقی و گنبد مسجد، نصب ناودان های سنگی و همچنین تقویت سیستم برق و روشنایی مسجد انجام شده بود.
وی گفت: در این مرحله از عملیات بازسازی که توسط استادکاران انجام می شود، محراب اصلی ، کتیبه های گچ بری شده و درب ها مرمت شده و سیستم نورپردازی این بنای مهم تاریخی بازسازی می شود.
ورامین علاوه بر 70 اثر تاریخی ثبت ملی شده ، ده ها اثر و محوطه تاریخی دارد که از شاخص ترین این آثار می توان به مسجد جامع ، برج تاریخی علاءالدوله و امامزاده یحیی(ع) اشاره کرد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


مرمت آثار تاريخي


ورامين