گردشگری و توریسم

معماری کشورهای شرقی آفریقا متاثر از هنر ایرانی است

به گزارش ایرنا، امیر بهرام عرب احمدی شامگاه دوشنبه در جلسه « تاثیر معماری ایران بر منطقه شرق آفریقا» افزود: تاریخچه معماری ایرانیان در کشورهای شرق آفریقا به مهاجرت تاریخی اهالی شیرازی به حدود یکهزار سال پیش مربوط می شود.
وی ادامه داد: حدود 38 استقرارگاه شیرازی ها در جنوب شرق آفریقا شناسایی شد که مهمترین آن ها در کیلوا، کومور، پُمبا، زَنگِبار، فامیا و مومبا واقع است.
مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا دانشگاه تهران تصریح کرد: یک روستا به نام شیراز نشان از علاقمندی آنان به این شهر از استان فارس دار و بخشی از مردم کشورهای شرق آفریقا اصالت شیرازی برای خود قائل هستند.
وی افزود: مردم کشورهای شرق آفریقا همچنین در گفتار خود بیش از 500 واژه فارسی به ویژه در نام غذاها، سبزیجات، لوازم خانگی به کار می برند.

**بلوچ، دومین قوم تاثیرگذار ایران بر شرق آفریقا
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران اظهار داشت: بلوچ ها دومین قوم از ایرانیان بودند که با مهاجرت به کشورهای شرق آفریقا توانستند آثاری با معماری کشور خود را در این منطقه از کره زمین به یادگار بگذارند.
وی ادامه داد: حضور بلوچ ها هنوز در این کشورها ادامه دارد، به طوری که هم اینک حدود 30 هزار نفر از آنان در چند کشور آفریقایی به فعالیت اقتصادی مشغول هستند.
عرب احمدی گفت: گروه اندکی از علمای شیعه نیز با مهاجرت به آفریقا به ویژه مجمع الجزایر زنگبار در بخش فرهنگی این بخش از آفریقا اثرگذار بودند.

**مسجد جامع کیلوا و مسجد کیزیمکازی زنگبار 2 اثر شگفت انگیز معماری ایرانی در آفریقا
مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا دانشگاه تهران ابراز داشت: ایرانیان از زمان آغاز ورود به منطقه شرق آفریقا با احداث مسجد ها، عمارت های با شکوه، منزل ها و آرامگاه های دارای ستون توانستند معماری ایرانی را به بهترین شکل و به صورت علمی و تجربی به بومیان آفریقایی معرفی کنند.
وی تأکید کرد: برخی از مسجدهای ساخته شده در کشورهای آفریقایی با ستون ها و گنبدهایی تزئین شده اند و به مساجد شیرازی ها شهرت دارند.
عرب احمدی از «مسجد جامع کیلوا» با 40 ستون در چهار ردیف و مسجد «کیزیمکازی زنگبار» به عنوان 2 اثر شگفت انگیز از بناها و هنر ویژه معماری ایرانی در شرق آفریقا نام برد.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران همچنین افزود: ساخت چهار حمام ایرانی موسوم به حمام کیدیچی، کیزبمبانی، حمامنی بزرگ و حمامنی کوچک در زنگبار نیز از دیگر آثار معماری اهالی شیراز در شرق آفریقا محسوب می شود.

** قدمت 100 ساله ارتباط قشم با آفریقا
رییس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست اظهار داشت: براساس مطالعات مردم شناسی، دریانوردان جزیره قشم حدود 100 سال پیش با کشتی های بادبانی به کشورهای آفریقایی سفر می کردند.
عبدالرضا دشتی زاده ادامه داد: زمینه برای تهیه مستند از ارتباطات فرهنگی کشورهای آفریقایی و آسیایی که در دوره های مختلف با ایران و به ویژه جزیره قشم ارتباط داشته اند فراهم است.

** ارتباطات فرههنگی قشم با هند و آفریقا واکاوی می شود
مدیر ژئوپارک جهانی قشم نیز در این نشست، گفت: بررسی و واکاوی فرهنگ و تمدن ها در مناطق دارای ژئوپارک جهانی یکی از اصول مهمی است که یونسکو برای ژئوپارک های جهانی از جمله ژئوپارک قشم تبیین کرده است.
علیرضا امری کاظمی افزود: جزیره قشم و ژئوپارک جهانی این منطقه رابطه تاریخی و فرهنگی قوی با کشورهای شرق آفریقا و هند دارد.
وی ادامه داد: در آینده با ادامه سلسله نشست ها، ریشه های فرهنگی، تاریخی و تاثیرات متقابل آداب و رسوم این جزیره با کشورهای مختلف واکاوی می شود.
تاریخچه تاثیر معماری ایران و جامعه محلی بر معماری کشورهای منطقه شرق آفریقا با حضور مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا دانشگاه تهران، مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت.
در این مراسم میهمانانی از کشورهای تانزانیا، اوگاندا، کنیا، گینه، سومالی، کامرون و نیجریه که در دانشگاه جامعه المصطفی قشم تحصیل می کنند، حضور داشتند.
قلمرو ژئوپارک قشم 260 کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارک دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.
ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی ویژه ای دارد.
این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنر ایرانی


شرق آفریقا


قشم