گردشگری و توریسم

جشنواره آش فرصتی برای نمایش فرهنگ و یکپارچگی ایرانی است

به گزارش ایرنا، مهرداد سلطانی شامگاه دوشنبه در مراسم آغاز به کار سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی افزود: 13سال و 13تجربه را زنجان در برگزاری این جشنواره پشت سر گذاشت و آن را به ثبت رساند.
وی یادآورشد: امروز دیگ های آش به نمادی تبدیل شده اند که در این بحبوحه زمانه بتوان زمانی را بدون دغدغه با آسایش سپری کرد.
سلطانی اظهار داشت: زنجان به همان میزان که شهر شور و شعور حسینی است، شهر شادی و نشاط زندگی هم محسوب می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در ادامه این مراسم گفت: جشنواره ملی آش بزرگترین رویداد غذایی کشور و یکی از گسترده ترین جشنواره های گردشگری ایران به شمار می آید.
یحیی رحمتی خاطرنشان کرد: این جشنواره تجربه 120 هزار مراجعه در روز را به ثبت رسانده و برای 45 هزار نفر آش طبخ کرده است.
وی ادامه داد: امسال هر 31 استان در بخش صنایع دستی و 22 استان در حوزه آش حضور دارند و 21 اتوبوس گردشگری به این مقصد حرکت می کنند.
رحمتی اضافه کرد: قطار و تورهای گردشگری هم در راه همین جشنواره هستند و امید می رود امسال رکورد بالاتری از ورود گردشگران به مقصد جشنواره آش به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به انتخاب زنجان به عنوان شهر ملی ملیله اشاره کرد و گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره، نشان این ثبت به دست معاون رئیس جمهوری به شهردار تقدیم می شود تا برای همیشه ملیله به نام زنجان تثبیت شود.
وی تاکید کرد: این ثبت ملی، مقدمه ای برای ثبت جهانی زنجان به نام شهر جهانی ملیله به شمار می آید.
رحمتی افزود: هفته گذشته داوران یونسکو در سفر به زنجان و پس از بازدید از این شهر، پیشنهاد کردند که زنجان می تواند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی فلزی معرفی و ثبت شود.
شهردار زنجان در ادامه این مراسم گفت: این شهر در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای ملی در سطح کشور شناخته شده است و از استان های طراز نخست ایران محسوب می شود.
مسیح الله معصومی یادآورشد: همواره قومیت ها در سطح جهان در تلاش برای نمایش ویژگی های فرهنگی و اجتماعی خود هستند و می خواهند قدمت و عظمت خود را اثبات کنند.
وی اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که از نظر شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، موقیعت ویژه ای در جهان دارد و از قومیت های مختلف فرهنگی با شرایط اقلیمی متفاوت هم برخوردار است.
معصومی خاطرنشان کرد: جشنواره آش فرصتی برای رقابت داخلی اقوام و قومیت های مختلف ایرانی است.
شهردار زنجان گفت: زنجان در برگزاری چنین جشنواره ها و رویدادهایی از شهرهای پیشروی کشور بوده و گوی سبقت را در این زمینه ربوده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های زنجان پایتخت شور و شعور حسینی بودند است و در ایامی از سال، نه فقط ایران که بسیاری از کشورهای جهان چشم به مراسم یکپارچه زنجانی ها در خیابان امام و میدان انقلاب این شهر می دوزند و وحدت این مردم را در عزاداری امام حسین(ع) تماشا می کنند.
معصومی اضافه کرد: زنجان معروف به شهر میزبان مهربان است و تمام مسافران همین جشنواره آش هم می توانند مهربانی مردم این شهر را تجربه و مشاهده کنند.
شهردار زنجان گفت: به تازگی زنجان در میان شهرهای 10 کشور عضو اکو به عنوان شهر پیشرو انتخاب شده است که افتخاری برای مردم این شهر به شمار می آید.
وی افزود: زنجان موفق شده است که 13 دوره به شکل مستمر این جشنواره را با حضور استان های مختلف و اقوام گوناگون ایرانی برگزار کند.
سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از 22 تا 26 مرداد در مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان برگزار می شود و آماده استقبال از مهمانان سراسر ایران است.
در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران با برپایی 130 غرفه هم گشایش یافت و تا زمان برگزاری جشنواره به فعالیت خود ادامه می دهد.
9 سیاه چادر هم در محوطه گاوازنگ برپا شده و هر شب این مجموعه شاهد برگزاری شب های فرهنگی است.
3001/6085

انتهای پیام /*


فرهنگي


جشنواره


آش


صنايع دستي