گردشگری و توریسم

هفت میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی خواف اختصاص یافت

محمود باعقیده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با صرف این اعتبار شماری از آثار تاریخی از جمله کوشک سلامی، آسبادهای تاریخی خواف و شهر سنگان، مدرسه غیاثیه، قلعه تاریخی سنگان و رباط کال جنگی مرمت می شود.
وی ادامه داد: 10 اثر تاریخی خواف نیز نیازمند مرمت اضطراری است و 6 میلیارد ریال در مرحله نخست برای بازسازی آنها مورد نیاز است که می توان به مزار کبودانی، مجموعه های تاریخی سنگان و رباط زیارت، شکر بار و شکرریز، آب انبار و یخدان های شهرهای خواف و سنگان اشاره کرد.
باعقیده افزود: برخی از این آثار تاکنون یک یا 2 فصل مرمت شده اند اما با توجه به شرایط موجود، همچنان نیازمند اختصاص اعتبار برای مرمت اضطراری هستند.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان دستگاههای اجرایی مربوط اعم از منابع طبیعی، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی نسبت به آزادسازی حریم آسبادهای تاریخی خواف و نیز شهر نشتیفان شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: اقدامات پژوهشی و کاربردی نخست برای ثبت آسبادهای تاریخی شهر نشتیفان در فهرست آثار جهانی در دست اجرا است که بعد از اتمام این فعالیتها و آزادسازی حریم آنها به یونسکو ارسال می شود.
وی گفت: پنج اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان فعال شده و 2 اقامتگاه در خرگرد و نشتیفان نیز در مرحله تکمیل و راه اندازی است.
از مجموع 400 اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف 92 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی، جمعیتی افزون بر 110 هزار نفر دارد.
این شهرستان که مرکز آن در 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
2095/5132

انتهای پیام /*


فرهنگي


اعتبار مرمت


آثار تاريخي


خواف