گردشگری و توریسم

قم باید قطب گردشگری مذهبی ایران باشد

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم روز دوشنبه اعلام کرد که حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذالنور در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی این استان افزود: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران امتیاز ویژه قم است که زائران و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور برای زیات این دو مکان مقدس به شهر قم وارد می شوند.
وی همچنین ظرفیت گردشگری سلامت قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم که به خانه اهل بیت معروف است در زمینه جذب توریسم سلامت نسبت به دیگر شهرهای ایران موقعیت بهتری دارد، چراکه علاوه بر دارا بودن پزشکان متخصص، مردم با یک امیدواری خاصی برای درمان، به قم می آیند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد سرگردانی مسافران و گردشگران است که باید راهنمایان گردشگری در هتل ها حضور داشته باشند تا در صورت لزوم گردشگران را هدایت و راهنمایی کنند.
ذالنور، راه اندازی فرودگاه برای قم را ضروری دانست و افزود: اگر قم به سیستم حمل و نقل هوایی مجهز شود به طور حتم اقامت و ماندگاری مسافر در این شهر افزایش خواهد یافت، چراکه این استان در مرکز ایران قرار دارد و این ویژگی را دارد که مرکز گردشگری باشد.
وی با بیان این که قم پایتخت فرهنگی ایران است تصریح کرد: یکی از شرایط ایده ال ما این است که زائران و مسافران در این شهر اقامت بیشتری داشته باشند در حالی که اکنون حجم عظیم مسافرانی که به قم می آیند عبوری هستند و 2 تا 5 ساعت در این شهر هستند که از نظر اقتصادی هم به سود قم نیست.
ذالنور در ادامه با اشاره به لزوم مشارکت و استفاده از بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های گردشگری قم اظهار داشت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبت زیادی دارند که در این شهر سرمایه گذاری کنند، اما قوانینی باید لحاظ شود تا سرمایه گذار بدون هیچ نگرانی مشارکت کند.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت و تحول در صنعت گردشگری قم بیان کرد: متاسفانه تاکنون آن گونه که باید و شاید در زمینه ظرفیت های گردشگری قم کار اساسی صورت نگرفته است، به همین علت نتوانسته ایم در استفاده از ظرفیت های گردشگری قم موفق باشیم و امیدواریم تحول اساسی در صنعت گردشگری قم رخ بدهد.

** سند توسعه گردشگری قم تدوین می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این دیدار با بیان این که زیر ساخت های گردشگری قم به توسعه نیاز دارد افزود: برای بهبود کیفیت و خدمت رسانی مطلوب به زائران و مسافران و همچنین تقویت صنعت توریسم، به دنبال تدوین سند توسعه گردشگری قم هستیم.
حمید یزدانی گفت: یکی از راهکارهای ماندگاری توریست در این شهر تقویت بوم گردی و شناساندن موقعیت عالی ژئوتوریسم قم است که گنبد نمکی یکی از موارد منحصر بفرد محسوب می شود و برای دانشجویان و دانشمندان علم زمین شناسی بسیار پر اهمیت است که ما اقدام های لازم را در این خصوص انجام دادیم.
گنبد نمکی جعفریه در فاصله 20 کیلومتری غرب شهر قم به عنوان بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران شناخته شده است. بلورهای نمک گنبد به صورت تیغه های مشخص و کنگره مانند دیده می شود. بخش شمالی گنبد تا طول سه کیلومتر ادامه دارد. روی نمک لایه هایی از مارن قرمز، ژیپس و رس قرمز قرار گرفته است.
وی با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران در بخش صنعت گردشگری قم گفت: در زمینه جلب مشارکت و استفاده بخش خصوصی در سرمایه گذاری خوشبختانه نسبت به استان های دیگر حدود 17 تا 20 درصد جلو تر هستیم.
یزدانی با اشاره به نقش انجمن های گردشگری درجذب توریست گفت: برنامه خوبی که طراحی شده است حضور و استقرار راهنمایان گردشگری در هتل هاست تا در صورت نیاز گردشگران و توریست ها را راهنمایی کنند.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان صنایع دستی قم اظهار داشت: خوشبختانه قم از نظر تنوع رشته های صنایع دستی بسیارخوب است ولی می خواهیم با حمایت از تولیدکنندگان، دو یا سه رشته هنری را در قم برند کنیم تا در سطح کشور و جهان، آن اثر هنری به نام قم شناخته شود.
وی اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی قم مکان مناسبی برای عرضه تولیدات خود ندارند در تلاش هستیم تا مکانی را شناسایی کنیم و با بهایی کم در اختیار آنان قرار دهیم.
یزدانی یکی از عمده مشکلات هنرمندان صنایع دستی قم را نداشتن بیمه وعدم توانایی پرداخت حق بیمه عنوان و ابراز امیدواری کرد: با عنایت نمایندگان مجلس مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی قم برطرف شود.
یزدانی، ارتقاء سطح علمی فعالان صنعت گردشگری را مهم دانست و افزود: در این زمینه سعی داریم تا همه فعالان بخش گردشگری قم را تحت آموزش قرار دهیم تا سطح ارائه خدمات به گردشگران مطلوب تر باشد.
وی بر لزوم ایجاد موزه گردشگری در قم تاکید کرد واظهار داشت: براساس استاندارهای بین المللی نبود یک موزه که بتواند اصالت آن شهر را نشان بدهد یک ضعف محسوب می شود، بنابراین ساخت یک موزه مناسب که بتواند بهترین معرف گذشته و امروز شهر قم باشد یکی از برنامه هایی است که آنرا به طور جدی دنبال می کنیم.
یزدانی بیان کرد: درصدد هستم تا قدمت شهر قم را از طریق تحقیقات علمی مشخص کنیم و در این زمینه به پژوهشگران و محققانی نیاز داریم تا تحقیقات لازم را برای قدمت واقعی قم انجام دهند و به عنوان یک مرجع علمی مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.
سالانه بیش از 20 میلیون زائر و گردشگر به استان قم سفر می کنند. این استان دارای 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر، 166 واحد خانه مسافر و100 مجتمع بین راهی و پذیرایی با12 هزار تخت می باشد.
همچنین 12منطقه گردشگری این استان دارای سرمایه گذار است که بهره برداری از طرح های مختلف در رونق صنعت گردشگری قم کمک شایانی می کند. این مناطق شامل جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است.
حرم حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران، موزه ها، مقابر گنبد سبز، کوه خضر نبی، خانه های تاریخی، کاروانسراها و غیره از جمله اماکن مذهبی و توریستی قم به شمار می آید.
1175 /

انتهای پیام /*


فرهنگي


قم


گردشگري مذهبي


نماينده مجلس