گردشگری و توریسم

مرمت کاروانسرای تاریخی مشهد میقان اراک آغاز شد

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل کیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، «محمد حسینی» افزود: کاروانسراها به عنوان استرحتگاه های بین راهی در برهه های تاریخی مختلف کارویژه و اهمیت خاصی داشته اند و حفظ و احیای آن ها به عنوان بخشی از هویت تاریخی استان ضروری است.
وی اظهار داشت: این بناها عنصر جدانشدنی از شبکه راه های کشور محسوب می شده که مطالعه آن ها اطلاعات زیادی را از ندگی پیشینیان در اختیار می گذارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: با احیای کاروانسرای مشهد میقان اراک قرار است برای آن کاربری جدیدی تعریف شود و ضمن حفاظت از این میراث تاریخی فرصت سرمایه گذاری و رونق اقتصادی از آن حاصل آید.
حسینی افزود: مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان و مشهد میقان اراک امسال در دستور کار میراث فرهنگی استان است.
وی ادامه داد: کاروانسرای مشهد میقان اراک در جوار آستان امامزاده محمد عابد (ع) و در کنار جاده اراک – فرمهین واقع شده که بر اثر بی توجهی سال های قبل در حال تخریب بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: بنای این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه است و این بنای تاریخی با مالکیت دولتی در سال 78 به ثبت اثار ملی رسیده است.
حسینی خاطرنشان کرد: کاروانسرای مشهد میقان اراک چهار ایوانی است که حجره های خدمات مسافر آن به صورت یک یا دو ردیف در اضلاع آن استقرار یافته است.
وی ادامه داد: پیگردی و خواناسازی پلان اصلی، آورابرداری و پاکسازی بنا، مرمت جرزها و پایه دیوارهای اصلی، حفاظت از طاق ضلع غربی و نصب در ورودی برای حفاظت از بنا از جمله اقدامات مرمتی برای آن است.
بیش از 2 هزار اثر تاریخی در استان مرکزی شناسایی شده است.
6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي و گردشگري


كاروانسراي مشهد ميقان


استان مركزي