گردشگری و توریسم

مجموعه دار تبریزی: حمایت نکنند، مهاجرت می کنم

به گزارش ایرنا، رضا سرابی اقدم که به سال ۱۳۴۲ در محله شتربانان (دوه چی) تبریز دیده به جهان گشود؛ مجسمه ساز، نویسنده، مجموعه دار، کارشناس و صاحب موزه آثار تاریخی بنام «برادران سرابی» است.
او پیش از آنکه به هنرمندی کم نظیر بدل شود، زندگی معمولی داشت اما در سایه تلاش های تحسین برانگیزش برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود، به مردی بدل شد که بخشی از موزه های راه افتاده و نیفتاده تبریز به وجود او مدیون است.
رضا سرابی اقدم یک محقق است؛ محققی که در مورد تمام آثار گردآوری شده خویش تک به تک مطالعه کرده و اطلاعات آن را در قالب کتاب در آینده ای نزدیک منتشر می کند.
وی وقتی ۲۵ سال داشت، نخستین اثر ترجمه ای خود را منتشر کرد؛ اثری که به سرعت نایاب شد؛ در سال ۶۷ «بازگشت به دنیای کمدی گذشته» را ترجمه و منتشر کرد، «آخرین سفر کاپیتان اسکات (کاشف قطب جنوب)» در سال ۶۹ و «برادران مارکس» در سال ۷۱ کتاب های بعدی او بودند که یکی پس از دیگری ترجمه و انتشار یافتند.
شاید برای مخاطبان جالب باشد چگونه مردی بدون سواد آکادمیک توانسته سه کتاب ارزشمند ترجمه کرده و با جمع آوری مجموعه های بی نظیر، در بسیاری از حوزه های تاریخی به ویژه عصر قاجار به کارشناسی صاحب نظر بدل شود.
استاد رضا سرابی اقدم در حوزه تاریخ ملل مطالعات بسیاری دارد و با این حال در مورد تاریخ آمریکا، روسیه تزاری و ترکیه مطالعات میدانی و موثق تری داشته است.
بیشتر آثاری که وی جمع آوری کرده و به آن‌ها علاقه پیدا کرده است ابزار زندگی روزمره‌اند، چیزهایی که انسان برای زیستن به آنها نیاز دارد.
تلگراف خانه، عطاری، بقالی و بنکداری، بزازی و پارچه فروشی، نجاری، آهنگری، دواخانه (داروخانه)، آنتیک فروشی، سنگ آسیاب، رنگرزی ،صحافی و .. از جمله ابزار و آلات مربوط به مشاغلی است که در موزه برادران سرابی می توان مشاهده کرد.
وی در گفت و گو با ایرنا با ابراز گلایه از کم توجهی و بی مهری مسئولان به موزه ها و مجموعه داری، اظهار داشت: پیشنهادات زیادی از استان های دیگر دارم و اگر حمایت نشوم مجبور به مهاجرت هستم.
این هنرمند تبریزی با بیان اینکه الان عصر موزه های خصوصی است، خاطرنشان کرد: در سایر کشورها موزه ها بزرگ ترین جاذبه گردشگری محسوب می شوند، در ایران هم توریست ها بیشتر به خاطر موزه ها،تاریخ، تمدن و فولکور به این کشور می آیند و گرنه بهترین ساختمان های بلند و پاساژهای مجلل در کشور خودشان وجود دارد.
سرابی افزود: من حدود 40 سال است که در این عرصه تلاش می کنم و متاسفانه مسئولان ارزش زیادی برای کارم قایل نیستند.
وی گفت: چندین سال است که به دنبال راه اندازی موزه نور هستم که در خاورمیانه بی نظیر باشد و تمام منابع آن از جمله اسناد، مدارک و انواع چراغ و لامپ که از اقصی نقاط دنیا با زحمت و هزینه فراوان جمع کرده ام موجود است.
سرابی با بیان اینکه زحمات زیادی برای راه اندازی موزه مشاغل کشیدم، افزود: وقتی می بینم که یک راهنمای موزه در آنجا وجود ندارد و درب موزه از ساعت یک ظهر بسته است، دلسرد می شوم؛ زیرا یک تابلوی راهنما برای علاقمندان نصب نشده است و این در حالی است که من تمام داشته هایم را در آنجا گذاشته ام.
مجموعه دار تبریزی با بیان اینکه برای جمع آوری تک تک اشیا و اسناد از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور خون دل خورده و با وجود رقبای بزرگ خارجی چند برابر برای خرید اشیایی پول پرداخت کرده ام، گفت: من از خیلی شهرها پیشنهاد دارم و این دلسردی مرا مجبور به مهاجرت می کند.
وی، با بیان اینکه به راحتی می توانم محتوای 10 موزه جدید و منحصر بفرد را تهیه کنم، خاطرنشان کرد: اگر در آینده پیشنهاداتم را عملی نکنند حتما مهاجرت می کنم؛ زیرا من هم خرج و زندگی دارم .
سرابی اقدم، رویداد تبریز 2018 را بهترین فرصت برای جذب گردشگر و ورود سرمایه به این شهر با راه اندازی موزه های جدید دانست و گفت: من از رویداد تبریز 2018 هیچ خیری ندیدم ؛ در حالی که برای این رویداد 2 باب موزه افتتاح کردم که اگر کسی بخواهد همه آنها را جمع آوری کند، حداقل 30 سال زمان می برد.
مجسمه ساز برجسته تبریزی موزه مشاغل را یکی از بهترین موزه های ایران دانست و افزود: برای جمع آوری شیشه های دارو 30 سال زمان صرف کردم که تنها یکی از این شیشه ها را الان به کمتر از 300 هزار تومان نمی توان تهیه کرد.
به گفته سرابی اقدم اولین میکروسکوپ وارد شده به ایران هم اکنون در مجموعه وی موجود است و نیز اولین لامپ ادیسون و بسیاری از لامپ های سفارش دربار پهلوی در موزه خصوصی وی یافت می شود.
به گزارش ایرنا، مجموعه فانوس های قدیمی (حدود 70 فانوس) مجموعه شیرهای آب انبار، مجموعه پنجره های مشبک و گره چینی قدیمی، کلکسیون جنگ افزارهای قدیمی و سرنیزه، مجموعه ی نامه های پستی ایران در دوره قاجار و دستگاه های تلگراف و تلفن های قدیمی، لوازم تحریر و اداری قدیمی، سکه، نشان ها و مدال های شجاعت جنگی به ویژه جنگ جهانی اول، از جمله وسایل ارزشمندی است که برادران سرابی برای جمع آوری آنها همت کرده اند.
مجسمه کلنل محمدتقی خان پسیان به همراه هواپیمایش به عنوان اولین خلبان ایرانی، سنگر مجاهدان گمنام مشروطه به همراه توپ جنگی، پیکره اوحدی مراغه ای، مجسمه ابوعلی سینا در بابلسر و مجسمه های متعدد در بندر عباس، تهران و دیگر نقاط ایران از جمله مجسمه های ساخته شده توسط استاد سرابی اقدم است.
6132/3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


گزارش


موزه داري


تبريز