گردشگری و توریسم

بقعه متبرک امامزاده بی بی زبیده قرچک مرمت شد

مجید ژاله نیا روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عملیات مرمت بقعه متبرک امامزاده بی بی زبیده داود آباد با اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سال 96 انجام شده است.
وی گفت: این امامزاده به دلیل آن که خارج از محدوده روستای داودآباد و در میان مزارع کشاورزی واقع شده کمتر مورد توجه قرار می گرفت و به دلیل نداشتن هیأت امنا ، دفن اموات نیز در آن انجام نمی شد.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته ، اعتبار مورد نیاز برای مرمت این اثر تاریخی تأمین و با عقد قرارداد با استادکاران ، این عملیات با تهیه طرح جامع اجرا شد.
ژاله نیا تصریح کرد: پوشش گنبد این امامزاده طی سالیان متمادی به دلیل مرمت دستی و غیر اصولی توسط افراد سنگین شده بود و در نخستین مرحله مرمت ، نخاله های آن تخلیه و به صورت سنتی با کاهگل اندود شد.
وی تصریح کرد: به منظور پاکسازی دیواره ها ، برخی از آرایه های سیمانی و رنگی پاکسازی و آب بندی انجام و آبراه هایی برای عبور آب ناشی از بارش های جوی در کنار بقعه اصلی احداث شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرچک از حفر چاه برای جذب آب های سطحی ، محوطه سازی و شیب بندی سقف بقعه امامزاده به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته برای مرمت بقعه متبرک امامزاده بی بی زبیده روستای داودآباد قرچک یاد کرد.
وی اظهار داشت: شهرستان قرچک از 12 اثر تاریخی شناسایی شده برخوردار است که از این تعداد ، 6 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی از پل تاریخی باقرآباد ، مشهد کفن پوشان قیام 15 خرداد دشت ورامین ، تپه 5 هزار ساله فردیس ، تپه باستانی پوئینک ، تپه داود آباد و بقعه متبرک امامزاده ابراهیم و بی بی زبیده به عنوان آثار شاخص تاریخی قرچک یاد کرد.
قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


مرمت آثار تاريخي


ورامين