گردشگری و توریسم

پنج میلیارد ریال به مرمت قنات جهانی قصبه گناباد اختصاص یافت

رسول صنوبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 6.2 میلیارد ریال که در 2 سال گذشته برای استحکام بخشی و توسعه زیرساختهای گردشگری قنات قصبه تعیین شده بود، تنها پارسال 1.5 میلیارد ریال محقق شد و اعتبار امسال در مقایسه با پارسال رشد قابل توجهی دارد.
وی گفت: برای توسعه کیفی گردشگری قنات قصبه باید سازه و حفظ اصالت آن و در مرحله بعدی عناصر وابسته مانند آسیابها، آب انبارها و کوچه باغها را حفظ کرد و توسعه داد و این امر در اولویت برنامه های پایگاه جهانی این قنات قرار دارد.
وی تصریح کرد: این قنات تنها یک اثر تاریخی نیست بلکه اثری چندوجهی است که برای حفظ و توسعه آن باید همه مسائل مانند کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و اگر به یک بخش ضربه بخورد سایر بخشها تحت تاثیر منفی آن قرار می گیرند.
صنوبری گفت: توسعه زیرساختهای گردشگری قنات قصبه باید به صورت یک مجموعه کامل گردشگری در این شهرستان، منطقه و کشور مورد توجه قرار گیرد و شهرداری، جهاد کشاورزی و غیره هم در آن قالب به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
قنات قصبه گناباد 25 تیرماه 1395 به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این قنات از 2500 سال قبل و در زمان هخامنشیان برای تامین آب شرب در منطقه گناباد ایجاد شده و همچنان در تامین آب این منطقه نقش آفرین است.
شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 145 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.
گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/5132

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


قنات قصبه


گناباد