گردشگری و توریسم

تاثیر آب وهوا در جذب گردشگر

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم امیرحسین قریشی پژوهشگر نوشت: ارتباط بین ملل و جوامع مختلف در تحقق این زمینه‌ها و شرایط، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. همان طوری که منابع اقتصادی، راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی، نیازهای فرهنگی و ارتباطات تاریخی و اجتماعی از ضروریات ارتباط مستمر و مداوم بین کشورها و ملل مختلف است و از زیر ساخت‌های توسعه به حساب می‌آید، نمی‌توان از عامل اقلیم و آب و هوا و تأثیر آن بر توسعه و تحول در بخش توریسم غافل بود، چراکه این مقوله از شرایط و زمینه‌های اولیه و اصلی ارتباطات بین کشورها و حتی بین مناطق و سرزمین‌های یک کشور و یا منطقه محسوب می‌گردد. ایران علاوه بر توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی از نظر موقعیت مکانی و آب و هوا شرایط مطلوب و منحصر به فردی را در منطقه خصوصاً در خاورمیانه دارا است به طوری که ایران به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب نقش بسیار مهمی در ارتباطات ملل شرق و غرب ایفا نموده است.

در شمال فلات ایران دریای خزر واقع شده و بخش شمال دریای خزر تا اقیانوس منجمد شمالی به دلیل اقلیم سرد، شرایطی برای ارتباط بین تمدن‌ ها در تمام فصول سال نداشته و ندارد و در این موقعیت در جنوب فلات ایران به دلیل گستره وسیع اقیانوس هند تا قاره قطب جنوب، معبر خشکی برای ارتباط گسترده وجود ندارد. لذا موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطلوب و سایر شرایط و زمینه‌ها موجب شده تا ایران از قدیم الایام در مسیر ارتباطی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قرار گیرد.

از جهتی دیگر قنات پس از ابداع در کشور ایران، به‌علت کارایی مناسب و مطلوب در دیگر نقاط کره زمین گسترش یافت و آب زیرزمینی را در دسترس استفاده‏کنندگان آن قرار داد. مطالعات نشان‌دهنده ده هزار کیلومتر قنات و سیصد هزار چاه دسترسی به قنات‏ها در بستر شهرهای ایران است. به‌ منظور بهره‏برداری از قنوات برای اهداف گردشگری باید به توسعۀ پایدار توجه شود.

این مسئله به‌معنای بهره‏برداری مسئولانه، بابرنامه و معقول از این منابع آبی است. گردشگری مزایای بسیاری از جمله تبادل فرهنگی، رونق کسب‌و‌کار‏های بومی، اشتغال‏‏زایی برای ساکنان و نزدیکی بیشتر جوامع با یکدیگر دارد. بررسی پیشینه و ساختار قنات‏ها در ایران و سایر نقاط جهان نشان‌دهندۀ دانش فنی زیاد، ظرافت و نگهداری مناسب از این منابع آب‌رسانی است. تغییرات اقلیمی، عدم نگهداری و مدیریت نامناسب قنات‏ ها و گسترش روش‏های نوین آب‌رسانی به خشک‌شدن بسیاری از قنات‏ها در کشور ایران منجر شده است.

محققان دریافتند که تغییر الگوهای آب ‌وهوایی بر مناطقی که جذب توریست با شرایط خاصی دارند، بسیار مهم است. آگاهی درباره تغییرات سریع اقلیمی سیاره زمین و تاثیرات آن بر محیط طبیعی برای اهداف گردشگری بسیار مهم است. نقش تغییرات آب‌وهوایی در گردشگری همیشه مورد نظر بوده است اما در بخش‌هایی که جذب گردشگر شرایط خاصی دارد، مانند مناطق کوهستانی و ساحلی بسیار مهم‌تر می‌شود. آب و هوا یک مورد ضروری برای گردشگری، به‌ خصوص در سواحل، طبیعت و گردشگری ورزش‌های زمستانی است. تغییر الگوهای آب وهوایی در مقاصد توریستی و کشورهایی که جذب توریسم به مقاصد خاصی دارند، در رفاه گردشگران و تصمیمات آنها تاثیر خواهد گذاشت.

در واقع تغییر الگوهای آب و هوایی بر جذب گردشگر، کسب و کارهای گردشگری، جوامع میزبان، صنایع دستی و ساختمانی تاثیر خواهد گذاشت.در کشورهای کوچک که گردشگری یک فعالیت اقتصادی عمده است، هرگونه کاهش در ورودی توریسم تاثیر جدی بر این صنعت و در نتیجه اقتصاد آن منطقه می‌گذارد.

آمارها نشان می‌دهد که 5 درصد از کربن منتشر شده در سطح جهانی نتیجه فعالیت‌های صنعت گردشگری است. بخش حمل و نقل بیشترین سهم (75 درصد) را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد و حمل و نقل هوایی بیشترین میزان آلودگی را موجب می‌شود. سهم بخش اقامت برای تولید گازهای گلخانه‌ای 20 درصد است. با اتخاذ اقدامات زیست محیطی در بخش اقامت می‌توان میزان تولیدات گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

منبع: روزنامه روزان؛ 1397.5.20
**گروه اطلاع رسانی**9117**9131

انتهای پیام /*


اجتماعی


روزان


تغییرات آب و هوایی


جذب توریسم