گردشگری و توریسم

گردشگری روستایی در سمنان ظرفیتی که توجه نشد

به گزارش ایرنا، تنوع شرایط آب‌ و هوایی و وجود جاذبه ‌های طبیعی متنوع به ویژه در مناطق روستایی با مناظر چشم نواز ویژگی خاصی برای توسعه صنعت گردشگری روستایی در سمنان داده است.
گردشگری روستایی به عنوان شکل جدید صنعت گردشگری است که به اظهار کارشناسان بیشتر به معرفی و شناساندن در جامعه و حمایت از فعالان و علاقمندان در این عرصه نیاز دارد تا تمامی ظرفیت های موجود بخش مورد استفاده قرار گیرد.
در گردشگری روستایی ،مسافران و گردشگران به جای دغدغه حضور و اقامت در هتل های چند ستاره بر روی حضور در روستاها و اقامتگاه های بوم گردی تمرکز می کنند تا بدون از زندگی ماشینی بر صفای دل و روح بیفزایند.
استان سمنان با داشتن بیش از 280 روستا و همجواری قالب این روستاها با جنگل ، کویر و کوهستان و طبیعت بکر، فرصت استثنایی و ویژه برای ایجاد و توسعه گردشگری روستایی به وجود آورده است.
در این استان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
روستای پاده در آرادان، روستای ملاده و چاشم در مهدی شهر، روستای رشم در دامغان، روستای فرومد در میامی از جمله روستایی هدف گردشگری در استان به شمار می روند که می توان با توجه به زیرساخت های گردشگری سالانه بخش قابل توجه از گردشگران را روانه این مناطق کرد.
به باور کارشناسان بخش صنعت گردشگری روستاها دارای ظرفیت‌های قابل توجه بومی و فرهنگی است و از این رو گردشگری روستایی باید به عنوان یکی از محورهای توسعه و رونق روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
صاحبنظران صنعت گردشگری معتقدند ، هر چند گردشگری روستایی بخش کوچکی از بازار این صنعت را به خود اختصاص داده اما سهم بزرگی به رشد اقتصادی روستایی دارد و برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی منطقه بسیار ارزشمند باشد.

** برنامه جامع گردشگری روستایی تدوین شود
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود : تدوین برنامه جامع گردشگری با هدف افزایش اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برای مناطق روستایی استان سمنان ضروری است.
غلامرضا کاتب گفت : ظرفیت گردشگری روستاهای سمنان برای کاهش آمار بیکاری در استان بی نظیر است اما تاکنون از این ظرفیت های ارزشمند برای رونق کسب و کار توجه نشده است.
وی اظهارداشت : برای فرار از اقتصاد نفتی راهی به جز توسعه صنعت گردشگری وجود ندارد و دولت باید با تامین آب و توجه به زیرساخت ها برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی اقدام کند.
کاتب خاطرنشان کرد : بحث گردشگری در سمنان تنها در حد شعار مانده و هیچ اتفاق خاصی در زمینه گردشگری استان در چند سال گذشته نیفتاده است.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : تمام وزارتخانه‌ ها و اداره ‌های کل مرتبط با بخش گردشگری باید در این زمینه فعال شوند و زمانی که گردشگر وارد استان می‌شود نباید سرگردان باشد.
وی با بیان این که تاکنون 32 منطقه نمونه گردشگری و 39 روستای هدف گردشگری در استان معرفی شده است ، تصریح کرد : اکنون تنها چهار مجتمع گردشگری در دست احداث در روستاهای استان وجود دارد که با توجه به تردد میلیونی مسافران از محورهای استان این مقدار قابل قبول نیست.

** گردشگری روستایی نیازمند حمایت
مجری اقامتگاه بوم گردی در منطقه ملاده مهدی شهر در گفت و گو با ایرنا، از تبلیغات به عنوان نخستین و مهمترین مرحله برای معرفی اقامتگاه بوم گردی نام برد و افزود : مطالبه هزینه میلیونی برای نصب داربست تبلیغاتی از سوی شهرداری سنگ بزرگی در ابتدای فعالیتم است.
عباس دلیری که اقامتگاه بوم گردی اش در مسیر جاده شهمیرزاد – کیاسر در روستای ‘ملاده’ قرار دارد ، گفت : ترافیک سنگین پایان هفته و تعطیلات در این جاده و معطل ماندن مسافران ، فرصت تبلیغات ارزان و بدون هزینه را برایم بوجود آورد.
این مجری اقامتگاه بوم گردی در سمنان اضافه کرد : توزیع برگه های تبلیغاتی میان مسافران معطل مانده در ترافیک جذب نخستین مشتریان اقامتگاه بوم گردی را فراهم کرد.
دلیری ادامه داد : حضور این مسافران و تجربه زندگی روستایی به همراه غذاهای سنتی سمنانی باعث شد تا مسافران حس خوب بدور از زندگی پر هیاهوی شهری و مدرن را برای لحظاتی در جوار طبیعت تجربه بکنند.
وی با بیان این اصطلاح که’ مشتری مشتری می آورد’ گفت : مسافران زمانی که در این اقامتگاه بوم گردی سکونت کردند خود بهترین مبلغان فعالیت و فضای اقامتی من شدند.

** جاذبه های گردشگری روستایی سمنان ناشناخته است
استاد دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : نگاهی به کشورهای همجوار روشن می سازد که آن ها تنها با پخش سریال ها و فیلم های مختلف گردشگران را به کشور خود جذب می کنند.
ساسان پرتوی گفت : ترکیه با پخش فیلم ها و سریال ها و به تصویر کشیدن مناظر جذاب از شهرها و روستاهای این کشور سالانه میلیون ها گردشگر را جذب می کند چنان که سال گذشته چند میلیون ایرانی به این کشور سفر کردند در حالی که سهم ایران از گردشگری بسیار پایین است.
وی ادامه داد : سمنان و فراتر از آن کشورمان با وجود دارا بودن جاذبه های بالای گردشگری در حوزه های مختلف هنوز برنامه جامعی برای تبلیغ این ظرفیت ها تدوین نکرده است.
پرتوی اضافه کرد : متاسفانه سالیان متمادی است که جاذبه های گردشگری روستایی سمنان ناشناخته مانده و نهادی اقدام به برنامه ریزی در مورد معرفی آنها نکرده است.
وی اظهارداشت: اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف، غافل شدن از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان و بی تفاوتی نسبت به معرفی آن ها باعث فراموش شدن صنعتی گردشگری روستایی شده است.

** کاغذبازی اداری فعالان اقتصادی را ناامید می کند
صاحب اقامتگاه بوم گردی در روستای رشم دامغان در گفت و گو با ایرنا افزود : پرداخت 300 میلیون ریال تسهیلات برای ترمیم و بازسازی اقامتگاه منوط به آوردن ضامن با گواهی کسر اقساط مشکل آفرین است.
محمد جمالی گفت : در حالی که افرادی که شغل و توان مالی مناسبی ندارند با راه اندازی این اقامتگاه ها به دنبال ایجاد اشتغال هستند.
به گفته وی تسهیلات صندوق کارآفرینی برای احداث هر اقامتگاه بوم گردی در روستاها به میزان حداکثر یک میلیارد ریال با کارمزد چهار درصد است و تسهیلات بیش از یک میلیارد ریال از طریق منابع بخش خصوصی مربوط به تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم برای طرح های اشتغالزای روستایی با بهره هشت درصد است.
جمالی تصریح کرد : باید با کاهش کاغذ بازی های اداری و تسهیل در شرایط پرداخت تسهیلات، جوانان را برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در استان سمنان کمک کرد.

** زیرساخت گردشگری روستایی در سمنان مطلوب نیست
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود : با بهبود زمینه های اشتغال و امرار معاش برای روستائیان، جلوی مهاجرت آنها به شهرها گرفته می شود.
ابوالفضل حسن بیگی ،کمک به احداث زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و دفع پسماند توسط دهیاری ها را از اولویت های طرح گردشگری روستایی ذکر کرد.
وی اظهارداشت: روستاهای زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان دارند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلانی ادامه داد: نبود امکانات زیربنایی در روستاهای هدف گردشگری از موانع پیش روی توسعه گردشگری روستایی استان به شمار می رود.
وی اضافه کرد: ارایه خدمات گردشگری از راه های جذب گردشگر است که متاسفانه در این زمینه نیز استان ما حرکتی نکرده و انتظار می رود در این خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
حسن بیگی گفت: این استان بیش از یکهزار اثر تاریخی دارد اما بی توجهی به حوزه گردشگری باعث مغفول ماندن آثار تاریخی و فرهنگی در استان شده است.

**جاده روستاهای گردشگری سمنان بازسازی می شود
مدیرکل میراث فرهگنی،صنایع دستی و گردشگری سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : بازسازی جاده های روستایی استان به منظور رونق گردشگری و افزایش اشتغال و همچنین اجرای طرح های توسعه اقتصادی در این مناطق در اولویت است.
محمد جهانشاهی گفت: بیش از 20 روستای سمنان براساس برنامه ششم توسعه به عنوان مناطق ویژه گردشگری انتخاب شدند که باید زیرساخت لازم برای حضور گردشگران در این مناطق مهیا کرد.
جهانشاهی با بیان این که برای نوسازی این راه های ارتباطی و نصب چراغ های برق بیش از 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. اظهارداشت : اعتبار مالی اجرای این طرح ها، از محل خزانه وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
وی تصریح کرد : نوسازی راه های ارتباطی سمنان برای اجرای دقیق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در این مناطق اجتناب ناپذیر است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
سالانه بیش از 17 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند.
6026/7339

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


روستايي


سمنان