گردشگری و توریسم

مجموعه موزه بیجار 2 میلیارد و 210 میلیون ریال اعتبار گرفت

سید محسن علوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار شامل یک میلیارد و 860 میلیون ریال برای انجام مطالعات و 350 میلیون ریال نیز برای محوطه سازی است.
وی با اشاره به آغاز عملیات احداث این موزه افزود: این مجموعه در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع احداث می شود که اراضی مورد نیاز از سوی دولت و اراضی تحت اختیار وزارت راه و شهرسازی اعطا شده است.
علوی با اشاره به برنامه های اداره کل میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری و اهمیت میراث فرهنگی و تاریخی در معرفی کردستان و رونق گردشگری، تاکید کرد: بخش شرقی استان دارای تاریخی کهن و گنجینه های فرهنگی بسیاری است که باید به نحو احسن در راستای معرفی استان از آن ها بهره برد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه مطالعات اولیه و تامین اعتبار پروژه انجام شده است، یادآور شد: این مجموعه شامل موزه های فرش، تاریخ کهن بیجار گروس و معاصر خواهد بود.
وی اضافه کرد: تکمیل این مجموعه نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار است و اقدامات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد و یک میلیارد و 30 میلیون ریال اعتبار نیز برای تملک و تحقیق و مطالعه آن پارسال اختصاص داده شد.
علوی علت اصلی اولویت احداث موزه فرش را وجود فرش های نقیس و تاریخی در بیجار اعلام کرد و اظهار داشت: علاوه بر آن صنعت و هنر فرش این شهرستان دارای ویژگی های منحصر به فردی در طرح و نقشه است که می توان با ساخت موزه گامی در حفظ اصالت آن برداشت.
به گزارش ایرنا، قالی بافی در کردستان بسیار رایج بود و این استان همیشه مترادف با مهمترین قالی های دستباف کشور است، قالی سنندج (سنه)، افشار و بیجار امروز شهرت جهانی دارند.
صنعت فرش در کردستان تاریخچه بسیار طولانی دارد و در این میان شهرستان بیجار یکی از پیشتازان این صنعت در استان و ایران به شمار می رود.
بسیاری از قالی‌های قدیمی کردستان که هم ‌اینک در موزه‌های بزرگ فرش داخلی و خارجی نگهداری می‌شود بافت بیجار هستند و قدمت بافت قالی تاریخ دار این شهرستان به سال 1266 هجری قمری بر می گردد.
نمونه ای از این قالی های نفیس و ظریف با قدمتی 130 ساله مربوط به دوران قاجار است که در حسینیه بیجار نگهداری می شود و توسط استادکاران بافنده زن در روستای حلوایی و به دستور علیرضاخان امیر تومان حاکم وقت بیجار بافته شده است.
بیشتر طرح های مورد استفاده قالیبافان منطقه کردستان طرح های شکسته است و نقشه های ماهی درهم، جقه چارگی، جقه هشت پر، گل وکیلی، گل و بلبل، گل میرزاعلی و جقه چهارپر طرح های مورد استفاده در سبک سنندج، نقشه های ماهی درهم، مراتی، لچک و ترنج شاه عباسی، انواع گل فرنگ مستوفی و دهان اژدر نیز توسط قالیبافان سبک بیجار گره زده می شود.
سبک افشار نیز از دیگر سبک های فرشبافی در استان کردستان است و بیشتر در شهرستان های سقز، دیواندره و بانه رواج داشته و در طرح ها و نقشه های مختلف است و مواد اصلی مورد نیاز آن کاملا بومی منطقه و در اندازه و قطع نیز دارای تنوع بسیار زیادی بوده است.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
3034/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


موزه فرش


ميراث فرهنگي


كردستان