گردشگری و توریسم

رقص برگ های نخل در دستان عنایت

به گزارش ایرنا، شغل عمده مردم جنوب استان کرمان بعد از کشاورزی حصیر بافی است و مردم این دیار این روزها هم در گرمای٥٠بالای 40 درجه دست از کار و تلاش بر نداشته و برای گذران زندگی خود و فرزندانشان از شاخ و برگ درختان نخل یاری گرفته اند.
برگ درختان خرما بین اهالی جنوب استان کرمان ‘پیش’ نامیده می شود و این مردم هنرمند با استفاده از همین پیش های خرما کالاهایی با کیفیت خلق می کنند که نظیرشان در کشور به سختی پیدا می شود، البته هنرمندان حصیر باف با مشکلات و موانعی دست به گریبان شدهاند که درصورت بی توجهی ممکن است به فراموشی رود.
یکی از هنرمندان برجسته این حوزه در گفت و گو با ایرنا گفت: مشکل ما نداشتن یک بازار مناسب برای فروش تولیداتمان است.
عنایت خواجه امیری افزود: برای فروش محصولاتمان مجبوریم به شهرستان ها و یا حتی استان های دیگر سفر کنیم که این امر باعث می شود سود بسیار ناچیزی عایدمان شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت نیز در این ارتباط گفت: در گذشته حصیر یکی از زیر انداز های رایج مردم به شمار می رفت و تنها افرادی می توانستند از پیش خرما حصیر تولید کنند که از گذشتگان خود این هنر را به ارث برده بودند.
محمد سالاری افزود: برای معرفی این هنر اصیل هر ساله در ایام نوروز نمایشگاهی بر پا می کنیم که مسافران و گردشگران بتوانند با صنایع دستی این منطقه بیشتر آشنا شوند.
وی گفت: ما برای حفظ و ماندگاری این هنر راه اندازی کارگاه های آموزشی را در دستور کار قرار دادیم که طی یک سال گذشته تا کنون بیش از١٢٠هنرجو آموزش های مقدماتی حصیر بافی را فرا گرفتند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت نبود بازار برای فروش را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: باید برنامه ای را در دستور کار قرار داد تا دیگر این هنرمندان زحمت کش مجبور نباشند حاصل دسترنج خود را به قیمت بسیار پایینی به دلالان بفروشند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان هم گفت:به کمک جهاد دانشگاهی، فنی حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی جهانگردی کلاس های آموزشی متعددی در زمینه بازاریابی و فروش صنایع دستی برگزار کردیم تا بتوانیم به درآمد زایی آنها کمک کنیم.
علی محبان افزود: هدف اصلی در نمایشگاه بین المللی ایجاد بازار برای هنرمندان ما بود و خوشبختانه این نمایشگاه بازتاب بسیار خوبی داشت.
وی تصریح کرد: در سطح شهر، یکسری نمایشگاه داخلی ایجاد خواهیم کرد و همچنین بنا داریم در مناطق گردشگری هم نمایشگاهی بر پا کرده و به موازات با این، طرح پنج شنبه و جمعه بازار را با همکاری شهرداری و شورای شهر ایجاد کنیم.
هم اینک با تمامی مشکلات و سختی ها هنوز هم دستان پر مهر و آفتاب سوخته مردمان جنوب کرمان به حصیر بافی مشغول است و قاطعانه در تلاش بوده تا میراث گذشتگان خود را حفظ کنند و این هنر رو به فراموشی را بیش از پیش تقویت کرده تا از این رهگذر بتوانند در تقویت بنیه اقتصادی خود و سایر مردم منطقه تاثیر گذار باشند .
گزارش : مریم جلالی پور
9901/7429/ 5054

انتهای پیام /*


اقتصاد


صنایع دستی


حصیربافی


جنوب کرمان