گردشگری و توریسم

حمام تاریخی « ملاحسن» اردکان مرمت در دست مرمت است

حمید مشتاقیان عصر روز سه شنبه به ایرنا افزود: این اثر به عنوان عمده ترین مکان رفاهی عمومی در قدیم محسوب می شد و حمام های داخل بافت شهر نسبتا بزرگ و قسمت های زنانه و مردانه آن مجزا و نزدیک به هم بنا شده است.
وی اضافه کرد: اثر یادشده مربوط به دوره قاجار است و در محله چرخاب اردکان قرار دارد و به شماره 11625 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و به تازگی مرمت آن آغاز شده است.
مشتاقیان مرمت بنا را شفته ریزی و دیوار چینی، اندود سیمان داخلی اثر، اجرای نمای سنتی بیرون، شمشه گیری قسمت بیمه حمام ، اجرای تزئینات، کاربندی زیر سقف با اندود سیمان سفید، آجرکاری لعابی فیروزه ای تا ارتفاع یک متر داخل بنا، مرمت سردر ورودی مطابق با وضعیت قدیم آن، ساماندهی و مرمت آجر فرش پشت بام با آجر سنتی 20 در 20 و …ذکر کرد.
به گفته وی تاکنون حدود 50 درصد کار مرمت و ساماندهی طرح شامل آوار برداری و تراشیدن اندود فرسوده دیواره و زیر سقف، استحکام بخشی و زیربندی دیوارها انجام شد و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده مرمت آن پایان یابد.
وی یادآور شد: حمام ملاحسن به خاطر ویژگی های خاص و قرارگرفتن آن در نزدیکی موزه آیت الله خاتمی و دربندهای صدرالفضلاء و مجدالعلماء، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و بعد از مرمت و با سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به یکی از پتانسیل های مهم گردشگری تبدیل شود.
اردکان، یکهزار اثر تاریخی دارد که 240 مورد آن ثبت ملی شده است.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
7544/2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت حمام


ملاحسن


شهرستان اردكان