گردشگری و توریسم

بنای یک حمام تاریخی در ترکیه به مکان جدیدی منتقل شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از این رسانه، روز گذشته بنای حمام تاریخی معروف به ‘آرتوکلو حمام’ توسط یک وسیله نقلیه چرخ دار، از منطقه حسن کیف استان باتمان با طی مسافتی سه کیلومتری به پارک فرهنگی این شهر منتقل شد.
به نوشته این رسانه، بنای این حمام، وزنی معادل یکهزار و 500 تن، قدمتی 650 ساله و ارتفاعی 70 متری دارد که عملیات انتقال آن، طی مراسمی رسمی و با حضور بکیر پاکدمیرلی وزیر جنگلداری و کشاورزی ترکیه برگزار شد.
بنا بر اعلام این رسانه، پاک دمیرلی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و ورود به نظام جدید حکومتی، فرصت بزرگی بار دیگر برای ساخت و توسعه کشور فراهم شده تا بتوانیم اقتصاد ترکیه را در سال 2023 جزو 10 کشور اول جهان کنیم.
وی اضافه کرد: ترکیه صاحب ثروت تاریخی غیرقابل باوری است و حفاظت از این آثار تاریخی وظیفه مشترک دولت و ملت ما است و با انتقال بنای این حمام تاریخی، گامی مهم در راستای حفاظت از آن و روح بخشیدن به فضای پارک فرهنگی شهر حسن کیف برداشتیم.
وی به انتقال بناهای تاریخی دیگری در آینده اشاره کرد و گفت: انجام پروزه های بزرگ تاریخی در ترکیه بدون توجه به توانمندی های غرب انجام خواهد شد و باید به شما بگویم که مساجد تاریخی کیزلار، ار ریزیک، امام عبدالله و کوچ در محدوده مخزن سد ایلیسو نیز پس از عید قربان به مکان های جدید منتقل خواهند شد.
‘آرتوکلو حمام’ یک اثر تاریخی مربوط به دوران خلافت عثمانی ها در ترکیه است که در روستای دجله استان باتمان واقع ساخته شده بود که به مکانی جدید منتقل شد.
شهر تاریخی حسن کیف به دلیل ساخت سد ‘ایلیسو’ به شهر شناوری تبدیل شده است به طوری که در سال های اخیر بسیاری از آثار تاریخی آن به زیر آب رفته است.
دولت ترکیه مدعی است که که پروژه‌ سدسازی در این منطقه، خدمات مناسب و قابل توجهی را در برای ساکنان و نیز کل ناحیه ایجاد کرده است که می‌توان به تولید برق بیشتر اشاره کرد.
ان.تی.وی در ادامه خبر خود نوشت: دولت ترکیه وعده داده است که علاوه بر این که ساکنان فعلی این شهر تاریخی می‌توانند در مکانی دیگر سکونت داشته باشند، موزه ای رو باز برای نمایش آثار ارزشمند یافت شده از این مکان ایجاد خواهد کرد.
انتقال بنای حمام تاریخی آرتوکولو نیز در راستای حفاظت از آن در برابر آسیب های احتمالی پروژه سده سازی انجام شده است.
بنا بر اعلام شبکه ان.تی.وی، وزیر کشاورزی ترکیه با اشاره به اتمام پروژه سد ایلیسو اظهار کرد: دولت با بررسی کارشناسی و توجه به همه شرایط تصمیم به آغاز پروژه سد ایلیسو کرد و در این راستا نیز برای حفاظت از آثار تاریخی، اقداماتی نظیر انتقال بناهای تاریخی ارزشمند را در دستور کار خود قرار داد.
وی ساخت سد ایلیسو را بسیار مهم و با اهمیت دانست و تاکید کرد: این سد سالانه به ارزش 2 میلیارد لیر(400 میلیون دلار) برق تولید می کند.
گفتنی است که طرح ساخت چنین سدی، برای نخستین مرتبه در دهه‌ی 50 میلادی مطرح شد و در نهایت در سال 2006 به تائید رسید.
کنسرسیوم ‘سد ایلیسو’، پس از اعلام بانک جهانی در سال 2008 میلادی، مبنی بر عدم موفقیت خود در حفظ استانداردهای محافظت از میراث فرهنگی در فرایند ساخت این پروژه، از ادامه سرمایه‌گذاری خودداری و آن را متوقف کرد.
برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند که با پایان پروژه ساخت سد در حسن کیف، متاسفانه بیش از 300 اثر باستانی و نزدیک به 200 زیستگاه به نابودی کشیده خواهد شد و همین امر نیز سبب شده است که ساکنان این منطقه‌ باستانی به ساخت این سد اعتراض کنند.
عملیات ساخت سد ایلیسو به اتمام رسیده و هم اکنون در مرحله آبگیری قرار دارد.
خاورم/1905

انتهای پیام /*


جغرافيا


تركيه


باتمان


بناي تاريخي