گردشگری و توریسم

گمانه زنی برای آوار برداری و خوانا سازی حمام شاه عباسی در تاکستان

شهر تاکستان در شمال غربی فلات مرکزی ایران و 30 کیلومتری جنوب باختری قزوین قرار دارد و هسته اولیه این شهر در جنوب خاوری آن واقع شده که تپه خُله کوه نام دارد.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا آخوندی با اشاره به این نکته که این محوطه دارای آثاری از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره سلاجقه تا دوران معاصر است، اظهار داشت: بنای حمام شاه عباسی که تا اواخر دوره پهلوی کاربری خود را حفظ کرده بود، یکی از آثار با ارزش دوران اسلامی و احتمالا دوره صفویه است که در جنوب غربی محوطه خله کوه قرار دارد.
به گفته این باستان شناس، با توجه به رشد سریع شهرنشینی و استفاده نکردن از حمام های عمومی، این سازه به تدریج اهمیت خود را از دست داده و در 40 سال اخیر به محل دپوی نخاله های ساختمانی تبدیل شده و در حال حاضر هیچگونه شواهدی از بقایای آن در سطح محوطه مشاهده نمی شود.
آخوندی با اشاره به صدور مجوز عملیات آوار برداری و خوانا سازی حمام شاه عباسی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با استناد به اطلاعات محلی و عکس هوایی سال 1345 شهر تاکستان، محل احتمالی بنای مذکور در جنوب غربی محوطه خله کوه جانمایی و گمانه زنی در محدوده جانمایی آغاز شد.
او افزود: تا این مرحله بیشترین یافته های به دست آمده در محدوده گمانه ها شامل زباله و نخاله های ساختمانی دوران معاصر، قطعات شکسته سفال و بقایای آجرهای شکسته و گاه سالم دوران اسلامی است.
آخوندی اظهار داشت: آجرهای یاد شده با ابعاد 17× 17، 20×20، 23×23، 25×25 سانتیمتری، احتمال قرارگیری بنای حمام شاه عباسی در این محدوه را افزایش می دهند.
فراهنگ**3079** 1701

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پژوهشگاه