اخبار گردشگری

گشایش موزه علوم با هدف توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران هدف از ایجاد شعبه فرهنگان موزه علوم و فناوری ایران را همگانی کردن علم و انتقال میراث علمی دانست و گفت: هدف موزه علوم، قرار گرفتن در یک مرکز خاص نیست، بلکه قصد داریم مناطق محروم را از این حیث پوشش دهیم.

سیف الله جلیلی در آئین گشایش شعبه فرهنگان موزه علوم و فناوری ایران که روز 15 مرداد در محل کتابفروشی فرهنگان واقع در ضلع جنوب غربی بوستان رازی برگزار شد، موزه علوم و فناوری ایران را مجموعه ای دولتی و تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرد و گفت: کلمه موزه در موزه علوم همه را به شک می اندازد؛ در واقع همه به فکر اشیای بی جان می افتند که مردم برای بازدید از آن ها به موزه می آیند. این در حالی است که این موزه مرکز تعاملی علم و فناوری است که مردم در آن بطور مستقیم با مسائل مختلف علمی سر و کار خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه موزه ملی علوم و فناوری ایران بطور رسمی 10 سال است که شروع به کار کرده و گالری های آن نیز طی پنج – شش سال گذشته فعال شده اند، مهم ترین هدف این موزه را ترویج علم و همگانی سازی آن دانست و افزود: بسیاری از مسائل علمی در آزمایشگاه ها و دانشگاه ها آموزش داده شده و دانشمندان با مسائل پیچیده ای سر و کار دارند؛ هدف ما انتقال مفاهیم علمی به زبان ساده و درک آن توسط عموم مردم است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران هدف دیگر این موزه را حفظ و پاسداشت میراث علمی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه نسل کنونی با میراث علمی کشور خودمان چندان آشنا نیستند. این از آن روست که ما مباحث جدیدتر را با اسامی غربی به آن ها آموزش داده ایم، در حالی که خاستگاه بسیاری از علوم، شرق و بخصوص کشور ما ایران است.

جلیلی، وظیفه انتقال میراث علمی به فرزندان را وظیفه خطیر و نیازمند همکاری با سازمان هایی که به نوعی با مردم در ارتباط هستند، دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه شهرداری و بخصوص سازمان فرهنگی – هنری شهرداری همکاری خوبی با ما داشته اند.

وی با بیان اینکه مناطق محروم نیاز به حضور و کار فرهنگی بیشتری دارند، سرمایه گذاری انجام شده در شعبه فرهنگان موزه علوم را خوب توصیف و اضافه کرد: مشکل ما در موزه علوم، بحث فضای فیزیکی است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فضاهای فیزیکی و کالبدی تهران به شهرداری اختصاص دارد، انتظار موزه ملی علوم و فناوری برای تخصیص بعضی از این مکان ها به این مجموعه را یادآور شد و تصریح کرد: بعضی از این فضاها مرده است و هیچ گونه کارکردی ندارد.

جلیلی در پایان ظرفیت گروه های بازدیدکننده شعبه فرهنگان موزه علوم و فناوری را 80 نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 اثر در مجموعه گالری های این مجموعه موجود است، خاطرنشان کرد: به مرور به آثار این مجموعه اضافه شده و آن را توسعه خواهیم داد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.