اخبار گردشگری

اصلاح آمار ارز مسافرتی خارج شده از کشور

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اطلاعات ارایه‌شده در زمینه آمار ارز مسافرتی خارج شده از کشور همزمان با تغییر سیاست‌های ارزی، توضیحی ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در گفت‌وگوی تلویزیونی که شنبه شب سیزدهم مردادماه انجام داد، در واکنش به رقمی که پیش‌تر به نقل از وی درباره میزان ارز مسافرتی خارج شده از کشور، منتشر شده بود، توضیح داد: در آمارها گفته می‌شود سالانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور توسط مسافران ایرانی خارج می‌شود، درحالی‌که این عدد درست نیست، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، در سال گذشته ۲۴۲ میلیون یورو از این طریق خارج شده است.

اما روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن عذرخواهی از اشتباهی که در انتشار اطلاعات مربوط به دوره زمانی پرداخت ارز مسافرتی صورت گرفته، متن اصلاح‌شده سخنان علی‌اصغر مونسان در آن گفت‌وگوی تلویزیونی را به طور خام و به این شرح منتشر کرد؛

«مونسان در پاسخ به سؤالی درخصوص خروج یک میلیارد و ۲۰۰‌ میلیون یورو ارز مسافرتی در سه ماهه نخست امسال، گفت: متأسفانه در این حوزه عددهای متفاوتی از سوی آدم‌های مختلف ارائه می‌شود. بعضی اوقات می‌گویند ۹میلیون گردشگر در سال یعنی ۹میلیارد یورو خروج ارز. خوب است این توضیح را بدهم که از ۹میلیون گردشگر خروجی ۲میلیون تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر فقط مربوط به دو سه روز اربعین است. نزدیک به۵۰ درصد گردشگران زیارتی هستند که اصلاً خروج ارز هزار یورویی یا هزار دلاری ندارند. متأسفانه این ۹میلیون نفر را ضرب‌در هزار دلار می‌کنند، عدد ۹میلیارد دلار ارز مسافرتی خروجی در کشور را اعلام می‌کنند که این اعداد درست نیست. این یک‌میلیارد هم همین‌طور. بانک مرکزی آخرین عددی را که خاطرم هست اعلام کرده است ۲۴۰ میلیون یورو بوده، نمی‌دانم این اعداد وحشتناک از کجا آمده است. حتماً تکذیب می‌کنم. حتماً خطاست. اعلام کردیم خوب است بانک مرکزی ارزهایی را که داده اعلام کند به چه مقاصدی داده شده است. اتفاقاً من درخواستم این بود که همین شفاف‌سازی‌ها انجام شود تا از هر گوشه‌ای یک عددی اعلام نشود. ما از ۹میلیارد و ۱۰میلیارد دلار در سال داریم. متاسفانه این چیزها هست، اما الان عرض کردم خدمت شما که این عددها وجود ندارد. بسیار بسیار عددهایش پایین‌تر است. به همین دلیل من عرض کردم که بانک مرکزی خوب است اعلام کند تا مردم در جریان قرار گیرند، اما آخرین عددی که خاطرم هست ۲۴۲میلیون یورو بود که بانک مرکزی اعلام کرده است. »