اخبار گردشگری

«آسبادهای خواف» برای ثبت جهانی مستندنگاری می شود

«محمد رکنی» روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران با هدف تهیه مدارک پرونده زنجیره ای ثبت این مکان ها در فهرست میراث جهانی، مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف را آغاز کرده است.
او با بیان اینکه این آثار ارزشمند به تعداد 30 آسباد در بافت قدیم شهر خواف واقع شده است، بیان کرد: کار مستندنگاری و نقشه برداری به وسیله گروهی متشکل از 6 نفر با تخصص های نقشه برداری، مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی انجام می شود.
رکنی گفت: مستندنگاری و نقشه برداری از آسبادهای خواف شامل پلان ها، نماها، مقاطع 30 دستگاه آسباد، تهیه عکس های فتوگرامتری، تهیه پرونده مشخصات و مالکیت آسبادها و ایجاد نقاط علامت گذاری برای نقشه برداری است.
وی ادامه داد: هم چنین نقشه برداری گذرهای دسترسی و برداشت نقاط ارتفاعی آسبادها با دوربین نقشه برداری از دیگر کارها و برنامه های گروه مستندنگاری است.
رکنی یادآور شد: همه مراحل مستندنگاری و نقشه برداری از آسبادهای نشتیفان خواف بر پایه شاخص های میراث جهانی انجام می شود.
او به نقش و تاثیر مشارکت و همراهی مردم در کار اشاره کرد و افزود: این عملیات با مشارکت و همراهی مالکان و ساکنان محدوده طرح با پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی به شکل دقیق و کامل اجرا می شود.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در سازمان میراث فرهنگی گفت: ثبت جهانی آسبادهای خواف در قالب پرونده آسبادهای ایران به همراه آسبادهای موجود در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.
اکنون قنات قصبه گناباد، به عنوان تنها اثر تاریخی ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو است.
آسبادهای (آسیاب بادی) نشتیفان در خواف خراسان رضوی از بزرگترین و ممتازترین مجموعه های خشت، گل و چوبی و البته قدیم ترین بنا از این گونه در جهان است که با تلفیق هنر و فناوری، همچنان در خدمت مردمان دیروز و امروز بوده و هست.
از مجموع 107 آسباد موجود در خواف، 60 درصد نیاز به مرمت، بازسازی و نگهداری دارد.
36 آسباد نیز در نشتیفان وجود دارد که 6 آسباد از آنها اکنون فعال است و همچنان آرد تولید می کند.
آسبادها در اساس نماد فناوری شرق کشور بوده و از انرژی پاک استفاده می کنند؛ ساختار این آثار از دو قسمت شامل یک ساختمان خشت و گلی تشکیل شده که در قسمت پایین آن سنگ رویین و زیرین و انبار ذخیره غلات وجود دارد و در قسمت بالایی چرخ و پر آسباد با مصالح چوبی مستقر است.
خواف در جنوب خاوری مشهد 95 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.
7496/5132

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آسبادهای خواف


ثبت جهانی