اخبار گردشگری

بنیاد مشروطه شناسی در تبریز راه اندازی شود

به گزارش ایرنا، دکتر باقر صدری نیا یکشنبه شب در مراسم جشن انقلاب مشروطیت در خانه مشروطه تبریز، اظهار داشت: از 15 سال قبل به همراه تعدادی از استادان دانشگاه های آذربایجان، فرهیختگان و جمعی از مورخان نامه های رسمی برای بنیان گذاری چنین بنیادی به مسئولان عالی رتبه آذربایجان شرقی نگاشته ایم، اما متاسفانه هیچ اثر و ترتیبی به این نامه ها داده نشده است.
وی با اشاره به نقش بی بدیل و ممتاز تبریز و مبارزان و مجاهدان راه آزادی ملت ستم دیده ایران در 112 سال قبل، تصریح کرد: اگر فردا چنین بنیادی در یکی از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد ایجاد شود، مسئولان باید پاسخگو باشند.
صدری نیا ادامه داد: با توجه به نقش تبریز در به ثمر رسیدن مشروطیت باید این واقعه مهم سده های اخیر ایران زمین را به رنگ تبریز نشان دهیم، چون طبق اسناد و مدارک موجود تاریخی در آن دوران پر تلاطم همه شهرهای ایران از تبریز کسب تکلیف می کردند.
وی با ابراز گلایه نسبت به بی توجهی مسئولان به آرامگاه های مجاهدان و شهدای مشروطه در تبریز، از اینکه قبور تعدادی از این مجاهدان در غربت و ندانم کاری مسئولان خراب شده و یا از بین رفته است، انتقاد کرد.
این استاد دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه آرامگاه باسکرویل یکی از مبارزان راه آزادی مردم تبریز در نهضت مشروطه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، گفت: قبر میرزا آقا فرشی نیز در جوار آرامستان امامیه تبریز به گودالی برای زباله تبدیل شده و مایه تاسف و تامل است.
صدری نیا از باسکرویل به عنوان یکی از آزادمردان تاریخ ایران زمین یاد کرد و گفت: این آزاد مرد در حالیکه پاسپورت آمریکائی خود را به کنسولگری این کشور در تبریز تحویل داد ، اعلام کرد من به خاطر آزادی خواهی مردم تبریز همواره در کنار آنها خواهم بود و در این راه حاضرم جان خود را فدا کنم.
وی خاطرنشان کرد: برای تبریز و آذربایجان بسیار بعید است که چنین شخصیت های بی مانندی در تاریخ را رها کرده و هیچ اثری از آنها را نگه ندارند، در حالیکه باید با فرهنگ سازی باید تبریزی های در 14 مرداد با دسته های گل بر مزار مجاهدان آزادی وطن حضور یابند و یاد و نام آنها را گرامی بدارند.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، گفت: به رسمیت شناختن حق مشارکت مردم در جامعه و پاسخگو کردن حاکمیت در برابر مردم از دستاوردهای مهم و اصلی مشروطیت بود.
رحیم شهرتی فر با اشاره به اینکه اوضاع ایران قبل از مشروطیت بر اساس سرگذشت تاریخی و اسناد موجود بسیار اسفناک و آشفته بود، اظهار داشت: چیزی که در آن دوران نجات ایران را میسر می‌ کرد، انقلاب مشروطیت بود.
وی با بیان اینکه مردم تبریز و آذربایجان به دلیل نزدیکی به اروپا و پل ارتباطی بین ایران و غرب، نسبت به تحولات ایران آگاه ‌تر بودند، افزود: تبریز بیداری کشور را در انقلاب مشروطه رهبری کرد و در طول تاریخ نیز این نقش اثرگذار را به اثبات رسانده است.
شهرتی فر با تاکید بر اینکه باید یاد و نام نهضت مشروطه و پرچمداری تبریز در طول تاریخ زنده نگه داشته شود، گفت: برگزاری چنین جشن‌هایی گامی برای زنده نگه داشتن انقلاب بزرگ مشروطیت به رهبری آذربایجان و نامدارانی همچون ستارخان و باقرخان است.
3038/518

انتهای پیام /*


سياسي


مشروطه


بنياد


تبريز