اخبار گردشگری

چالش های پیش روی مطبوعات محلی در استان اردبیل

به گزارش ایرنا ، بحران مخاطب ، وضعیت نامطلوب کیفی و کمی ، نبود پشتوانه مالی، فقدان نیروهای متخصص و کاربلد ، یارانه کم ، نبود ثبات کاری ، فقدان حمایت و توجه مسئولان از جمله مسائل و مشکلاتی است که به گفته کارشناسان فرهنگی ، مطبوعات محلی و فعالان رسانه ای در استان اردبیل را به چالش کشانده است.
به گفته برخی از صاحبان نشریات محلی ، نبود حامیان مالی و بازار پر رونق برای تامین هزینه های نشریات در قالب چاپ رپرتاژهای بازرگانی ، کم بودن یارانه های دولتی و نبود ثبات شغلی برای خبرنگاران هر روز وضعیت را بغرنج تر می کند و این در حالی است که صدور مجوز نشریه برای هر فرد متخصص و غیرمتخصص بدون توجه به نیاز مخاطب و بازار فرهنگی استان همچنان ادامه دارد.
اکنون در میان شمار بیش از 100 نشریه ای که در استان اردبیل مجوز فعالیت گرفته اند تنها تعداد انگشت شماری هستند که با وجود مشکلات بیشمار همچنان به انتشار کیفی خود ادامه می دهند.
مطبوعات و مکتوبات محلی در استان اردبیل، به میزانی که از نظر کمی رشد داشته اند به همان نسبت از نظر کیفی سقوط کرده اند.
رشد افسار گسیخته تعداد نشریات محلی در استان بدون توجه به اینکه چه پروسه طاقت فرسایی باید طی شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود، سبب شده تا اکثر نشریات محلی به جهت عدم بسترسازی مناسب قبل از اخذ مجوز و بسیاری دلایل دیگر در شروع راه به بن بست خورده و از ادامه مسیر باز بمانند.
مسلم نوروز زاده مدیر مسئول نشریه ‘اردبیل آینده’ در این باره به ایرنا گفت: در شرایط فعلی که ارگان های دولتی با محدودیت های مالی دست به گریبان هستند، چشم به حمایت دولتی انتظاری بیهوده است.
نوروز زاده اضافه کرد: عوامل متعددی سبب شده که نشریات محلی استان با خلاء های بسیاری مواجه شوند، بی توجهی به خواسته های مردم و آگاه سازی آنها ، نبود تکنولوژی و امکانات لازم و کم توجهی به جذاب نویسی از جمله خلاء های موجود محسوب می شوند.
این روزنامه نگار بیان کرد: بی برنامگی و رواج روزمرگی در کنار تعریف نشدن منابع مالی برای تداوم حیات نشریات محلی و عدم حمابت صریح و قانونی از مطبوعات توسط مقام های قضایی نیز از خلاء های عمده مطبوعات محلی قلمداد می شود.
وی افزود: اکثر نشریات محلی به صورت سیستماتیک نقش ، کارآیی و تاثیرات خود را از دست داده و از رسالت اصلی خود دور مانده اند، تعامل دوسویه ای با نهادهای دولتی و مردمی دیده نمی شود و این موارد سبب شده که خروجی نشریات با استقبال ضعیفی از سوی مخاطبان مواجه شود.
نوروز زاده ادامه داد: این روال کار به علت اینکه افراد مشغول در حوزه روزنامه نگاری، مهارت و زبدگی کافی را ندارند موجب شده تا علاوه بر بهره دهی ضعیف، نفراتی که در این مجموعه ها تربیت می شوند نیز فاقد زبدگی ، نوآوری و مهارت باشند.
وی افزود: در سال های دور برای 10 نشریه بیش از 50 خبرنگار فعال بودند و متاسفانه امروزه برای بیش از 50 نشریه 10 خبرنگار فعال هستند.
تیمور حسین نژاد ، مدیر مسئول نشریه شمالغرب هم در این باره به ایرنا گفت: با توجه به شرایط حاکم، مطبوعات محلی به سختی نفس می کشند، از لحاظ کمی بیش از ظرفیت استان مجوز مطبوعات صادر شده و برخی افراد نیز هیچ سنخیتی با رسانه نداشته اما صاحب رسانه شده اند.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی رسانه ها، تیراژ نشریات در همه نقاط کشور بخصوص در استان اردبیل قابل توجه نبوده، هرچند به نظر من هنوز تاثیرگذاری رسانه های مکتوب در حوزه های مختلف قابل درک است.
حسین نژاد بیان کرد: از لحاظ کیفی نیز به جز چند رسانه انگشت شمار صاحب سبک و حرفه بقیه مطبوعات محلی به سختی ادامه فعالیت می دهند که هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ چنیش و صفحه آرایی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
وی گفت: متاسفانه با گران شدن قیمت کاغذ و چاپ وضعیت بحرانی دامن نشریات محلی را می گیرد.
این روزنامه نگار حمایت از مطبوعات محلی را یادآور شد و گفت: حمایت دولت از مطبوعات به چند وجه می تواند صورت گیرد، تخصیص یارانه کاغذ ، دادن تسهیلات ارزان قیمت و نیز تجدید نظر در بیمه خبرنگاران و اهل رسانه می تواند از جمله برنامه های حمایتی دولت از رسانه ها باشد.
به گفته وی ، اختصاص و افزایش نرخ آگهی های دولتی به مطبوعات محلی نیز می تواند در این برهه کشتی به گل نشسته رسانه های مکتوب را به سلامت به ساحل آرامش برساند.
او خلاء اصلی در مطبوعات را نبود تولید محتوا و تحلیل اخبار روز دانست و گفت: به جهت اینکه چرخه اقتصادی مطبوعات به سختی می چرخد اصحاب رسانه صرفا به دنبال مایحتاج اولیه و تامین هزینه چاپ و نشر هستند، همچنین نبود نیروهای حرفه ای ، خبرنگار و گرافیست در رسانه های مکتوب از آفت های اصلی مطبوعات محلی است.
حسین نژاد بیان کرد: نبود حقوق و در آمد مناسب، نبود انگیزه لازم، نا هماهنگی و عدم توجه به تشکل های صنفی ، نبود آموزش های فنی و تخصصی بین رسانه ها و خبرنگاران، نگاه غیر حرفه ای عوامل دستگاه های اجرایی و عدم تشخیص خبرنگاران حرفه ای با بازاریاب های رسانه ای از جمله عواملی است که امروزه رسانه ها از آن رنج می برند.
وی گفت: در گذشته تعداد خبرنگاران در کشور و حتی در استان اردبیل خیلی بیشتر از مدیران مسئول بوده و تعدد آنها در جلسات نشانگر این موضوع بود اما امروزه نشریات با بحران خبرنگار مواجه شده و تمام خبرنگاران گذشته که امروزه می رفت کمی تجربه کسب کنند صاحب رسانه شده و برای خود نشریه منتشر می کنند.
بهنام رزمجو ، مدیر مسئول نشریه فروغ فردا هم در این باره به ایرنا گفت: نشریات استان اردبیل جز در موارد معدود و نادر، به جهت گرفتاری های اقتصادی دچار روزمرگی شده و به نوعی به آگهی نامه تبدیل شده اند.
به گفته وی ، با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش نشریات مکتوب، بر تعداد نشریات استانی افزوده شده بدون آنکه به کیفیت کار توجه شود.
وی اضافه کرد: مهم ترین مشکل مطبوعات استان، عدم تامین نیازهای مالی نشریات است بطوریکه اکثر مواقع نشریات هفتگی نمی توانند به صورت ماهانه نیز چاپ شوند.
رزمجو معتقد است که تنها راه برون رفت از این وضعیت، حمایت مراکز اقتصادی و تولیدی از نشریات است تا آنها بتوانند برخی از نیازهای خود را تامین کنند.
این روزنامه نگار بیان کرد: برخی مسئولان محلی به مطبوعات به چشم فضول قانونی نگاه می کنند و آنها را نه تنها باور ندارند بلکه دوست دارند به کلی بساطشان برچیده شود.
مدیر مسئول نشریه فروغ فردا اضافه کرد: مطبوعات به جهت گرفتار شدن در رپورتاژ و آگهی برخی مواقع قادر به تولید محتوا نیستند و این باعث ریزش مخاطب و روگردانی مردم از رسانه های مکتوب شده است.
توحید بلور ساز ، معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به نامناسب بودن کیفیت مطبوعات محلی استان اردبیل گفت: کیفیت مطبوعات محلی شاید به حدی که باید رضایت بخش و در شان استان باشد نیست.
وی افزود: ضروری است تا مدیران مسئول و سردبیران نشریه وقت لازم در تولید محتوا ، تحلیل ، یادداشت و مقاله برای ارتقای کیفی نشریه بگذارند تا یک نشریه پرمحتوا و همسو با نیازهای مردم و جامعه منتشر شود.
او دلیل انتشار نامنظم نشریات را نبود توان مالی و علمی در نشریات دانست و افزود: برگزاری کلاس های آموزشی برای خبرنگاران، تولید محتوا و استفاده از روزنامه نگارن فعال و مسلط به کار روزنامه نگاری می تواند بر ارتقای کیفی مطبوعات محلی کمک کند.
بلورساز گفت: تخصیص یارانه کاغذ بر اساس دستورالعمل شرایط خاص خود را دارد و هر نشریه ای دارای این شرایط باشد از یارانه بهره مند می شود.
وی افزود: اختصاص یارانه به مطبوعات دارای ضوابط و معیار خاصی است که کارشناسان وزارتخانه با بررسی محتوا و کیفیت، تعداد صفحات ، ضریب کیفی ، نوع کاغذ ، شمارگان، مطالب موثر و رپرتاژ و آگهی میزان آن را تعیین و به نشریات پرداخت می کنند.
بلور ساز ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از نشریات محلی اختصاص یارانه کاغذ و بیمه را در سال های اخیر منوط به شرایطی کرده از جمله اینکه هر نشریه ای که 6 نفر تحت پوشش بیمه داشته باشد از یارانه بیمه و هر نشریه ای که انتشار منظم ، اعلام وصول منظم و واجد شرایط معیارهای تعیین شده باشد از یارانه کاغذ بهره مند می شود.
او اضافه کرد: بر اساس ضوابط و شرایط هر کس نسبت به روند اختصاص یارانه اعتراضی داشته باشد می تواند با مراجعه به سامانه معاونت مطبوعاتی میزان پرداختی یارانه به مطبوعات را مشاهده و اعتراض خود را انعکاس دهد.
در استان اردبیل 103 نشریه مجوز دار شامل روزنامه ، هفته نامه، دو هفته نامه ، ماهنامه ، دو ماهنامه و فصلنامه وجود دارد اما بسیاری از آنها به صورت منظم و برخی نیز اصلا منتشر نمی شوند.
7110/6016

انتهای پیام /*


فرهنگی


مطبوعات


اردبیل


مشکلات